Přitom sprinteři brněnské Dukly drží aktuálně dvě místa pro olympijské hry v Londýně. A v Melbourne se jede poslední dvanáctý díl kvalifikace. „Dostali jsme nůž na krk, protože máme volit mezi závodníkem a trenérem. Ditzel v letošní sezoně zajíždí naše nejlepší výsledky, trenér Klimeš zase dotlačil olympijskou naději už k takřka jisté účasti. Rozhodnutí prezidia svazu považuji za blamáž,“ zlobil se hlavní kouč brněnské Dukly Svatopluk Buchta.

Šest jistých

Federace se brání, že na světový šampionát posílá maximum závodníků. „Jedou čtyři stíhači, kteří všichni mají reálnou šanci na medaili. Dále posíláme dva sprintery, kteří podle mého názoru nezasáhnou do boje o osmé místo. Za normálních okolností by ani jeden nejel. Jelikož usilují o olympijské hry, o jejich nominaci jsme nediskutovali,“ uvedl prezident Českého svazu cyklistiky Marián Štětina.

Jenže účast na šampionátu si vyjel na Světovém poháru i brněnský drahář Ditzel. Podle prezidia, které si zvolil sám Štětina, nemá naději na umístění v elitní osmičce. „Tomáš Bábek byl minulý rok sedmý a Filip letos zajel český rekord. Do osmé příčky může klidně skončit,“ oponoval tvrzení Buchta.

Pokud zařadí dráhová komise svazu do nominace i Ditzela, nezaplatí svaz na jeho úkor trenéra Klimeše. Posvětil totiž pouze šest jezdců a tři členy doprovodu.

S vytrvaleckou částí reprezentace už jsou v Austrálii trenér a mechanik. Místo tak nezbude ani pro maséra Aleše Webera. „Odsouhlasili jsme pro šest závodníků tři členy doprovodu, což považuji za dostatečný počet. Neříkáme konkrétní jména. Ovšem podle posledních výsledků se nedomnívám, že účast trenéra sprinterů je absolutně nevyhnutelná,“ prohlásil Štětina.

S tím nesouhlasí závodníci, kteří bojují o olympijský Londýn. I tříčlenný doprovod na tak vrcholnou akci je příliš úzký. „Každý máme na závodech nějaké návyky, trenér nám poradí, povzbudí nás. Kvůli delší aklimatizaci a regeneraci zase potřebujeme maséra,“ objasnil český reprezentant Adam Ptáčník.

Trenér Klimeš i masér Weber tak na světový šampionát pojedou patrně za klubové peníze Dukly Brno. „Chápu, že naše poslední výsledky nebyly nejlepší, bojujeme však o olympiádu. Klukům poskytují určitý servis, v případě diskvalifikace debatuji s rozhodčími. Všechno jim plánuji, mohou přemýšlet pouze nad závody, takže považuji svou roli za důležitou. Jsem smutný, že svaz pracuje proti nám, než aby nám pomáhal,“ povzdechl si kouč Klimeš.

Podle Buchty se jedná o mstu za to, že komise dráhové cyklistiky pro Štětinu nehlasovala před dvěma lety při volbě prezidenta. „Při současném vztahu mezi prezidentem a Duklou se vážně obávám o budoucnost dráhové cyklistiky v armádním centru a Česku vůbec. Pokud si kdokoli ze závodníků vyjede postup na mistrovství světa a prezidium jej tam nevyšle, ztrácí naše práce smysl,“ doplnil hlavní kouč Dukly a bývalý mistr světa ve stíhačce družstev.

Dráha dostává nejvíc peněz, říká Marián Štětina

Brno - Za jeho rozhodování v čele Českého svazu cyklistiky se na něj snáší kritika především ze strany dráhové komise. Prezident Marián Štětina se ovšem brání výtkám, že se mstí za nepodpoření své kandidatury do čela federace. „Nevím, zda dráhová komise pro mě zvedla ruku, protože volby byly tajné,“ prohlašuje prezident svazu.

Zástupci dráhové cyklistiky ovšem ve volbách vidí důvody boje s vámi…

Takové názory jsou naprosto iracionální. Dráhová komise má ze všech komisí svazu cyklistiky nejvyšší rozpočet. Pokud by byla za cokoliv bitá, nepořádá nejvíc akcí. Za uplynulé dva roky navíc prezidium svazu zřídilo program reprezentační ho týmu do 23 let a finanční prostředky dráhové komisi přidalo.

Přesto na Světové poháry jezdí spousta závodníků za peníze klubů…

V olympijském roce jsme si řekli, že se zaměříme na olympijské disciplíny. Pokud Dukla Brno či Praha chtěla obsadit neolympijské disciplíny, dohodli jsme se, že se na tom budou podílet i penězi. To samé platí o nadcházejícím mistrovství světa.

Vytrvalcům schválil svaz čtyři místa, ačkoliv nemají naději na olympiádu. Proč je u sprintera Filipa Ditzela proti?

Kdyby měl reálnou šanci na stupně vítězů či umístění do osmé příčky, ani jsme o jeho účasti nediskutovali. Dráhová cyklistika má obrovskou výhodu oproti silniční či horským kolům, protože se dá perfektně změřit. A s jeho časy v disciplíně kilometr s pevným startem podle názoru prezidia na takové umístění nemá naději.