K závodění pronikl úplnou náhodou. „Dostal jsem od otce motokrosovou motorku a jezdil s ní po zahradě. Na dovolené v Chorvatsku jsem si v časopisu přečetl, že Masarykův okruh nabírá nové jezdce. Chtěl jsem to zkusit a začal závodit," vypráví o svých začátcích mladík z Ostrovačic na Brněnsku.

V roce 2012 se poprvé postavil na startovní čáru. „Petr měl velký zájem závodit. Přihlásili jsme ho proto do seriálu mistrovství České republiky v minibikách, což jsou malé motorky, na kterých se závodník učí, " vysvětluje jeho otec Richard Svoboda.

Syn ihned ve své první sezoně uspěl. Po osmnácti odjetých závodech se radoval z prvního místa. „Zároveň se účastnil také slovenského mistrovství, kde skončil druhý a ukázal, že s ním soupeři musejí počítat," dodává otec.

V dalším roce přestoupil jezdec na silnější motorku a jezdil v německém poháru. „Petrovi se dařilo. Po dvaceti závodech se umístil na osmém místě z dvaačtyřiceti jezdců. Navíc se poprvé poměřil se svými konkurenty z Evropy," říká Svoboda starší.

PETR SVOBODA
Narozen: 4. prosince 2002
Bydliště: Ostrovačice na Brněnsku
Výška: 156 centimetrů
Váha: 42 kilogramů
Vzor: Danny Kent a Valentino Rossi
Největší úspěchy: 2012 – mistr České republiky v závodech mikibiků, 2012 – druhé místo na mistrovství Slovenska v minibikách, 2014 – druhé místo na mezinárodních závodech ADAC v Německu, 2015 – čtvrté místo v poháru FIM CEC STOCK 250

Zároveň absolvoval také mistrovství Evropy, kde odjel dva závody „Sbírali jsme hlavně zkušenosti a poznávali, jak to tam funguje," sděluje otec.

V roce 2014 závodil jezdec opět v německém poháru ADAC. „Mají tam dvě úrovně. V roce 2013 jsme byli v začátečnících, nyní jsme přešli do pokročilých a bojovali o titul mistra Německa," dodává Richard Svoboda. Jeho syn se v mezinárodní konkurenci neztratil a vybojoval druhé místo.

Znovu se zúčastnil také evropského šampionátu, kde skončil třetí. „Na mistrovství Evropy jsme byli všichni velice vyrovnaní. V kvalifikaci se nejlepší desítka jezdců dostala do vteřiny," upozorňuje závodník na malé časové rozdíly mezi motocyklisty.

V loňském roce nastal pro mladého jezdce zlom. Přešel na velkou motorku o objemu 250 kubických centimetrů. „Přestup byl náročný. Teď jezdím rychlostí až 210 kilometrů v hodině, což je o téměř sto víc než předtím," vysvětluje motocyklista.

Začal také závodit v novém poháru FIM CEC STOCK 250, který jezdci považují za juniorské mistrovství východní Evropy. „Startovalo nás pouze šest a já skončil čtvrtý, protože ředitelství měnilo každý závod pravidla a zmemožnilo třem motocyklům značky Moriwaki pokračovat v poháru. Mezi nimi jsem byl i já," řekl závodník.

Navštívil Slovensko, Chorvatsko, domácí okruh v Mostu a Maďarsko, kde panovaly náročné podmínky. Závodili jsme až ve čtyřiceti stupních, což bylo náročné" upozorňuje.

Mladý jezdec se momentálně připravuje na svou druhou sezonu v neoficiálním mistrovství východní Evropy, kde už nebude nováček. První ostrý start ho čeká v květnu na slovenském okruhu ve Slovakiaringu. „Trému mám, ale jakmile odstartuji, stres ze mě opadne. Na závody se už moc těším," říká Petr Svoboda.

DAVID VONDRA