VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Víc bolestivé, trochu úchylné. Změny pravidel Bábkovi vyhovují

Brno – Delší a náročnější závody připravila v této sezoně Mezinárodní cyklistická unie pro sprintery. I to může být jeden z důvodů, proč se dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi z brněnské Dukly tolik povedla. Vybojoval osm medailí a sotva uvěřitelnou šňůru úspěchů vygradoval na světovém šampionátu v Hongkongu.

30.4.2017
SDÍLEJ:

Dráhový cyklista brněnské Dukly Tomáš Bábek.Foto: Wim Hoste

Tam získal bronz v keirinu a stříbro v kilometru s pevným startem. „Myslím, že změny mi pomohly, protože jsem vytrvalejší typ sprintera,“ souhlasí devětadvacetiletý Bábek.

Těchto disciplín se úprava pravidel nejvíc dotkla. „Cyklistická unie se snaží zatraktivnit a zkrátit program, aby byl pro diváky a hlavně pro televizi schůdnější. Vstříc tomu šli také ve sprintu, kde se změnil pavouk postupu a jedou se jízdy bez oprav,“ popisuje brněnský i reprezentační kouč Petr Klimeš.

Keirin se do minulé sezony jezdil pět a půl kola za motorovým vodičem zvaným derna, pak dráhaři dvě a půl kola sprintovali. Teď derna vytáhne závodníky na požadovaných 52 kilometrů v hodině už za tři kola, následující tři kola pak jezdci soupeří o umístění. „Z pohledu pravidel hrála největší roli olympiáda v Riu. Jezdci totiž závodili dřív, než derna odstoupila, což je proti pravidlům a následovaly diskvalifikace. Takže se závod bez derny o půl kola prodloužil,“ líčí Klimeš.

Bábek na delší vzdálenosti víc zúročí svou profesi kilometráře. „Byť se keirin zkrátil celkovým počtem kol, doba bez motorky je delší, což pro mě znamená výhodu,“ potvrzuje brněnský dráhař, který v sezoně ovládl evropský šampionát i dva podniky Světového poháru v keirinu.

Bronz na mistrovství světa navíc vybojoval přes nevýhodnou šestou pozici na startu. „Když si ji jezdci vylosují, musí ji držet. Byl bych pro návrat boje o pozice, dřív start skýtal vzrušení a větší akci v boji o místo,“ podotýká Klimeš.

Značnou změnu přinesl také pevný kilometr. Dráhaři nejdřív absolvují kvalifikaci, osm nejlepších pak jede znovu o konečné pořadí. V Hongkongu se Bábek vyšvihl ze čtvrté příčky v kvalifikaci na stříbrnou pozici. „Zdá se mi, že i změna v kilometru je pro mě výhodná, protože jsem vytrvalejší, ale bolí to šíleně. Pravidla jsou hodně drsná. Sprinter vypadá po kilometru na umření, to je tragédie,“ přirovnává Bábek pocity k boxerskému K.O. „Vtipné je, že tu obrovskou bolest po kilometru nesnáším, ale jak pomine, mám potřebu dělat to znovu. Možná je to svým způsobem úchylné,“ ušklíbne se.

Na druhou stranu si lze i rozvrhnout síly. „V kvalifikace mi asi hlava podvědomě úplně nedovolí jet naplno a šetří se na finále. Poslední kolo a půl první jízdy v Hongkongu jsem se už snažil jet technicky správně a zbytečně nepřidupávat tělem. Říkal jsem si, že jsem ušetřil trošku sil, ještě mi tam zbylo a ve finále do toho dám všechno. Zničím se a zemřu tam. To jsem udělal, ale zlepšil jsem se jen o desetinu. Asi šlo předtím jen o můj pocit, i když ostatní se zhoršili,“ povídá Bábek, který jako jediný oproti kvalifikaci zrychlil. V kilometru ovládl světový žebříček.

Novinky postihli také vytrvalce: vícebojařské omnium se místo dvou dnů stihne za jeden a ze šesti disciplín jej unie zkrátila na čtyři. „Je to vcelku pozitivní změna, ale zase jsou kratší vzdálenosti disciplín, jak scratche, tak bodovačky. To víc sedí rychlejším závodníkům. Kdyby byly delší, budou pro opravdové vytrvalce,“ dodává trenér české stíhačské reprezentace Milan Kadlec.

Změny sprinterů TÝMOVÝ SPRINT
Do minulé sezony postupovaly z kvalifikace dva nejlepší týmy do jízdy o zlato a další dva o bronz. Nyní jde osm nejlepších do prvního kola, z nichž pak postoupí čtveřice do bojů o medaile.
SPRINT JEDNOTLIVCŮ
Místo 24 jezdců nově postupuje z kvalifikace 28 lidí. První čtyři jdou přímo do osmifinále, ostatní jsou rozřazeni po dvojicích do vyřazovacích jízd. Nejezdí se opravy.
KEIRIN
Dosud jezdilo zpravidla šest závodníků pět a půl kola za motorovým vodičem (dernou) do rychlosti 52 kilometrů v hodině a další dvě a půl kola sprintovali do cíle. Nyní se za dernou jezdí pouze tři kola, kdy dosáhnou stejné rychlosti jako předtím, další tři kola se sprintuje.
PEVNÝ KILOMETR
Nejprve závodníci jedou kvalifikaci, z níž postoupí osm nejlepších, kteří pak absolvují další jízdu, jejíž čas rozhoduje o medailích. V minulé sezoně se rozhodovalo v jediné jízdě.

Autor: Jaroslav Kára

30.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Unikátní hudební projekt festivalu Moravský podzim na brněnském výstavišti sledovaly tisíce lidí. Součástí orchestru byly míchačky, sanitky, dělostřelci a také sedm brněnských pěveckých sborů.
23

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Brno - Látky se v textilní továrně v brněnských Maloměřicích nevyrábí už pětadvacet let. Po tu dobu továrna stála bez využití a chátrala. Nyní se majitelé rozhodli opravit alespoň její malou část. Vyměnili původní Kaplanovu turbínu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení