Mezinárodně uznávaný velodrom měří 250 metrů, jenže v Mnichově je pouze dvousetmetrový ovál. „Je to úplně jiný sport. Nikdo nemůže dopředu říct, jak to dopadne. Dráha stojí druhý den a každý si zvyká. Nepamatuji si, že by se jely tak velké závody na dvoustovce,“ zamyslel se trenér Dukly Brno a sprinterské reprezentace Petr Klimeš.

Dráha i s tribunami vznikla v pavilonu mnichovského výstaviště za dvanáct dní. „Na dvoustovce se daleko hůř předjíždí než na dvě stě padesátce. Jste víceméně pořád v zatáčce, roviny jsou kraťoučké a obvykle se strašně špatně útočí ze zadních pozic. Zepředu to bude aspoň trochu předplacené na výhru. Jezdí se i lehčí převody,“ vysvětluje Klimeš záludnosti kratšího oválu.

To znamená, že se všichni budou okamžitě tlačit dopředu, kde mají výhodnější pozici. A každé vychýlení z přímého směru jezdci pocítí. „V zatáčkách se i malá vlnka násobí s každým dalším závodníkem, který ji dostane, takže vzadu to může hodit dvoumetrovou vlnu,“ popsal trenér.

Nominace Dukly Brno na ME
Muži: Tomáš Bábek (keirin, týmový sprint, 1 km s pevným startem), Martin Čechman (sprint, týmový sprint), Matěj Bohuslávek (keirin, sprint, týmový sprint), Robin Wagner (týmový sprint, 1 km s pevným startem). Ženy: Veronika Jaborníková (sprint, keirin, 500 m s pevným startem).

Tlačenice na kratší dráze může způsobovat nepříjemné karamboly. „Pár závodníků se rozhodlo, že nepojedou sprint a keirin, protože je moc nebezpečný. Mě to neděsí, z bikrosu jsem vycvičený trochu jinak, jezdit loket na loket mi vůbec nevadí. Spíš se těším na nějaký kontakt, v podstatě se mi líbí, že hrozí pád, zvedá mi to adrenalin,“ líčil sprinter brněnské Dukly Matěj Bohuslávek.

Zatímco hvězdní nizozemští dráhaři Harrie Lavreysen a Jeffrey Hoogland, oba olympijští vítězové z Tokia, pojedou jen týmový sprint, závodníci brněnské Dukly obsazují všechny disciplíny. „Všichni očekávají trochu divočejší závody. Přistupujeme k tomu naplno a pokusíme se klasicky něco urvat,“ prohlásil kouč.

Jakou mají čeští reprezentanti taktiku, aby se vyhnuli karambolu? „Je to jednoduché, prostě se nebát. Přijde mi, že čím víc se bojíte, tím spíš můžete udělat nějakou blbost a zavinit i pád, riziko je vyšší,“ vysvětlil Bohuslávek.

Evropský šampionát v Mnichově ve středu začíná kvalifikací týmového sprintu. Jede se klasicky na tři kola, ovšem na kratší dráze měří o sto padesát metrů méně. Stejně se zkrátí i sprint jednotlivců, kvalifikační dvoustovka se tentokrát jede na celé kolo. „Moje dovednost rozjížděče je silný nástup, takže mi to může nějakým způsobem vyhovovat,“ přemítal Bohuslávek.

Keirin se pro zachování vzdálenosti pojede patrně na čtyři kola za motorovým vodičem a pak čtyři kola naostro. „Když na menší dráze pojede šest závodníků vedle sebe, nevlezou se tak dobře. Nebude tam moc šance na předjíždění, přední pozice budou výhodné a bude se o ně bojovat. Snad něco vybojuji,“ doufal Bohuslávek.

Toho poprvé na velké akci čekají starty ve sprintu jednotlivců i keirinu. „Jsem hodně natěšený, že nestartuji jen v týmovém sprintu. Je to pro mě dobrá příležitost ukázat, co umím,“ doplnil.