Místo 38 jezdců necelá polovina, o čtyřicet kilometrů větší rychlost a ze závodnického pole nováčků skok do vybrané skupiny motocyklových predátorů. Nadcházející sezona v mistrovství světa silničních motocyklů je pro brněnského závodníka Karla Abrahama už sedmá v kariéře, přesto v něčem úplně nová.

Početné pole třídy Moto2 totiž vyměnil za elitní kubaturu MotoGP. „Jednou jsem jel na tomhle stroji, takže vím, že není pro žádný začátečníky. Člověk potřebuje mnohem větší sílu, aby ho ukočíroval. Výhodu mají určitě jezdci, kteří už s ním několik let závodí,“ myslí si kuřimský Ondřej Ježek, který letos soupeří v mistrovství světa supersportů.

Pro Abrahama, který se s Ducati seznamoval jen na několika předsezonních testech, tak bude začátek velice složitý. „I když často uzavíral výsledkovou listinu, podle dosahovaných výkonů a postupného zlepšování má určitě na lepší pozici než dojíždění na úplném konci,“ odhaduje ředitelka brněnského Automotodromu Ivana Ulmanová.

První prověrkou a zároveň dosavadním vrcholem kariéry bude pro dvacetiletého Brňana nedělní noční závod v Kataru. „Moc se na jeho souboje těším a v napětí očekávám, jak se mu bude dařit. Jsem plný očekávání. Pro Abaju půjde o křest ohněm,“ tipuje hustopečský freestylista Petr Kuchař, který pravidelně sleduje motocyklové mistrovství světa.

Podle něj bude úspěch, pokud Abraham získá jakýkoli bod. „A když klapne víc věcí dohromady, tak se třeba vleze i do první desítky. Takové výsledky ale od něj očekávám v druhé polovině sezony, až se trochu zajezdí,“ přemýšlí Kuchař.

Časté útoky na přední příčky jako ke konci svého působení v nižší třídě Moto2 zatím nepředpokládá ani Ulmanová. „Už pro něj byl obrovský úspěch, když zajížděl stabilní časy v testech. Za úspěch v Kataru budu považovat, pokud ho soupeři nepředjedou o kolo. Půjde o jeho vůbec první zkoušku, začátek. A ten je vždycky těžký,“ uvažuje osmačtyřicetiletá šéfka brněnské trati.

Ostuda, nebo propadák? Toho se Abrahamovi fanoušci nemusí obávat. „Abaja už loni ukázal vítězstvím v motodvojkách, že má v sobě talent a vůli. Všem dokázal, že má na to jezdit i v MotoGP. Pokud dostane do rukou porovnatelnou techniku jako ostatní, bude se zlepšovat a podávat výkony na vysoké úrovni,“ tvrdí Ježek.

První závodní zkouškou brněnského rodáka v nejprestižnější třídě bude nedělní klání v Kataru. A jeho křest v nejsledovanější kubatuře ztíží překážka v podobě umělého osvětlení.

JAK VIDÍ ABAJU…
…motoristický spolupracovník Deníku Rovnost Amos Krejčí

- Úspěch. „Výsledky se hned nedostaví. Je velice důležité, aby všichni okolo jezdce byli trpěliví, nenechali se vybláznit k honu za nedosažitelným a nešlapali mu na krk. I Abaja musí počkat, nejdříve si zvyknout na novou třídu a až potom se hnát za umístěními. Je velice složité odhadovat, jak se mu povede v prvním závodě. V Kataru podle mě ale nezáleží, jestli dojede osmý nebo patnáctý. Musí sbírat zkušenosti, vžít se do nové atmosféry. Přechod z Moto2 do MotoGP je obrovský. Jako kdyby někdo z gétéček měl najednou začít řídit formuli 1.“

- Motorka. „Mašina je o hodně rychlejší a těžší než jeho bývalý stroj. Pro úspěch v závodech, které jsou hodně dlouhé a i psychicky náročné, bude důležitá dobrá příprava jezdce. Navíc Ducati je specifická oproti ostatním motorkám. Už si na ní vylámalo zuby několik mistrů světa.“

- Přednosti. „Karel je inteligentní jezdec, uvědomuje si hodně věcí. Sám ví, že musí jít schůdek po schůdku, že neudělá hned díru do světa. I v předchozích třídách měl zpočátku problémy, ale postupem času se nimi proklestil až k úspěchům. Něco podobného očekávám postupně i v kategorii MotoGP.“