Půjde už o třetí benefiční projekt klubu. „Dokážeme jako sportovci tělem i duší pochopit hendikep líp než lidé, kteří s ním nemají takovou zkušenost. Jsme úspěšný basketbalový klub a máme radost, že se můžeme spojovat s takovými akcemi,“ říká generální manažer Žabin Radek Šír. Naposledy brněnské hráčky pomohly v prosinci Dobrovolnickému centru ADRA, když nafotily se seniory kalendář.

Svěřenky Viktora Pruši se v přátelském utkání střetnou s druhým týmem slovenské extraligy Piešťanskými Čajkami. Do zeleného dresu Žabin se po letech obléknou také legendy brněnského klubu. „Domlouváme se s Hanou Horákovou a Ivanou Večeřovou. Chceme oslovit ještě Zuzanu Žirkovou, která je jako Slovenka a naše bývalá hráčka pro tohle utkání vhodná kandidátka,“ láká Šír.

Na palubovce se hráčky projedou i na vozíku. Zkušenosti jim předá brněnský tým Hobit, který v hale představí basketbal pro tělesně postižené. „Pro nás je hlavní lákadlo propojení basketbalu na vozíku se značkou Žabin,“ komentuje trenér akci Hobitů Adam Erben.

Charitativní událost kromě dění v hale nabídne zábavu i v jejím okolí. „Městem před zápasem projede historická tramvaj, která zastaví na pěti zastávkách, a lidé se v ní setkají s hráčkami a třeba si i zasoutěží. Před stadionem připravíme doprovodný program jako podpisové akce, workshopy nebo koncerty,“ uvedl jeden z pořadatelů Jiří Gabrhelík.

Výtěžek z akce s názvem Dejte nám košem přispěje na nákup obytného vozu, který hendikepovaným umožní cestovat. „Chceme, aby byl život fér stejně jako basketbalový zápas. Pokud o někoho pečujete, víte, že často musíte být spolu ve dne i v noci. Jenže občas chceme společně vidět i jiné věci než stěny pokoje. Ti lidé sní o tom, že rodina aspoň jednou za rok vystrčí nos z domu,“ vysvětluje organizátor akce Leoš Fučík.

Bezbariérové auto Charley Tramp vydrží bez připojení na elektřinu, vodu i odpad dva dny. Díky ručnímu řízení usednou za volant hendikepovaní i bez asistentů. Cestování jim usnadní vstupní hydraulická plošina a stropní zdvižný závěs, který zjednoduší práci s tělesně postiženými jejich asistentům. Má i koupelnu s bidetem, WC a sprchou. „Handikepovaní mohou od vstupní hydraulické plošiny jet po celém voze ve stropním elektrozdvižném závěsu,“ přiblížil Gabrhelík.

Výroba auta trvala téměř tři roky. Náklady byly 3,7 milionu korun, milionem přispěl Jihomoravský kraj. „O auto je velký zájem, jeho vytíženost je viditelná,“ zmínil Fučík.

PAVEL ŠŤASTNÝ
MICHAL HRABAL