Kde loni naposled prolétl cílem velké ceny, tam letos poprvé osedlal svou novou motocyklovou zbraň. Během úvodních testů ve španělské Valencii odkroužil brněnský motocyklový závodník Karel Abraham na své nové tovární aprilii více než sto kol. Své výsledky mohl přímo na dráze porovnat i s dalšími jezdci mistrovství světa silničních motocyklů do dvousetpadesáti kubických centimetrů. „Bylo to náročné, ale užitečné,“ ohlíží se devatenáctiletý jezdec za letošními prvními testy.

Poprvé jste si vyzkoušel zbrusu nový motocykl. Jak se vám zamlouvá?

Vypadá bombasticky. Oproti loňskému typu má řadu nových dílů. Prostě suprová motorka.

A první jezdecké dojmy?

Myslím, že zvyknout si na ni je o dost těžší, než jsem předpokládal já i mechanici. Změny se týkají jízdy i nastavení motorky.

V čem je odlišná od minulé?

Motorka se chová podstatně jinak než ta loňská. Další velký rozdíl spočívá v tom, že má kontrolu trakce. Ta kompletně mění způsob rychlé jízdy, takže všichni se musíme nejdřív naučit přijít tomu na kloub.

Přitom kontrola trakce by měla ovládání stroje zjednodušit…

To určitě. Proto technici z Aprilie na nás ve Valencii tlačili, abychom se ji pořádně naučili využívat. K dispozici je osm druhů aktuálních nastavení. Každé můžete navolit, jak chcete, ale na trati se to ještě dá přepínat na ubírání a přidávání. Kontrola trakce hlídá prokluz zadního kola, to ale zároveň neznamená, že vlítnete do zatáčky a hned přidáte plný plyn. V takovém případě vás začne motorka vynášet ven a chová se úplně opačně, než jak jste zvyklý. Pro mechaniky i pro mne je to zatím opravdu těžké.

Ve Valencii jste strávil dva dny. Byly tedy pro vás přínosem?

Daly nám strašně moc. V chápání motorky jsme se zlepšili. Časy však byly v porovnání s tamní loňskou velkou cenou slabší, což mě docela zlobilo. Přesto si myslím, že práce jsme udělali opravdu hodně. Teď půjde o to, abychom při dalším testování v Estorilu na poznatky navázali a způsob jízdy a nastavení motorky dál zlepšovali.

Co říkáte tomu, že do nejslabší kategorie mistrovství světa silničních motocyklů vstupuje i další Brňan Lukáš Šembera?

Určitě je super, že po roční přestávce budeme mít ve stopětadvacítkách opět českého zástupce. Bude záležet, jak Lukymu sedne motorka, tratě a soupeři. Musí si dát pozor, protože všechni okolo jsou rváči.

AMOS KREJČÍ