Na mezinárodním semináři o nových technologiích pro zvýšení bezpečnosti silniční dopravy, konaném v rámci Autosalonu, představili pracovníci brněnského Centra dopravního výzkumu svůj projekt černých skříněk pro auta.

„Údaje z black boxu by poskytovaly zpětně informace o způsobu jízdy řidičů. Což by bylo výhodné například pro pojišťovny. V zemích, kde tento systém pojišťovny testovaly sledováním pohybu vozidel po komunikacích, se snížilo využívání aut. Takže bylo i méně pojistných podvodů,“ uvedl Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. Na námitku, že černá skříňka v autech zavání okem „Velkého bratra“, odpověděl, že o něčem podobném nemůže být řeč. „Náš záměr je takový, že by tyto skříňky byly v autech rizikových skupin, jakými jsou třeba mladí nebo sváteční řidiči. Předpokládáme, že by to mělo pozitivní vliv na styl jejich jízdy,“ dodal Hájek.

Účastník semináře Marek Litwin z Polska k projektu řekl, že podle něj k porušování osobních svobod nedochází. „Kromě toho tento systém funguje například v Irsku, kde se pojišťovny cíleně zaměřily právě na mladé řidiče. A ti, kteří černou skříňku ve vozidle mají, od nich získali výhodnější pojištění,“ dodal Litwin.

Na projektu má své zásluhy i brněnské Vysoké učení technické. Kromě testování mělo na starosti i paragrafy. „Připravovali podklady pro ministerstvo, co by se dalo změnit, aby se mohly černé skříňky uvést do praxe,“ řekl Jiří Plíhal z firmy e4t, která zařízení vyrobila.