Soupravu Railjet ve středu dráhy představily na trase z rakouského Štýrského Hradce přes Vídeň, Břeclav a Brno do Prahy. Railjet přinese do České republiky úplně novou kvalitu cestování. Nabídne lepší služby manažerům i běžným cestujícím, rodičům s dětmi, nebo cyklistům," slíbil předseda představenstva drah Petr Žaluda.

Railjety budou z Brna do Prahy jezdit asi dvě a půl hodiny. Od prosince příštího roku zajistí pravidelné spojení na zmíněné lince ve dvouhodinových intervalech. První soupravy ale dráhy dostanou už v červnu 2014.

Lidem mají vlaky nabízet komfort na úrovni západoevropských zemí. Vagóny jsou klimatizované, tiché a se stálým tlakem. Součástí soupravy je jídelní vůz i dětské kino a o cestující se starají tři stevardi.

Kromě toho v budoucnosti umožní cestování u nás doposud nepředstavitelnými rychlostmi. „Bez problémů dosáhnou 230 kilometrů v hodině. A souprava má životnost minimálně třicet let. Po modernizaci a narovnání tratí v Česku tak nebudou muset na vysokorychlostní tratě kupovat České dráhy nové soupravy," zdůraznil mluvčí společnosti Siemens, která soupravy dodává, Pavel Kaidl.

Podle ekonomů může plán drah nalákat do nových vlaků více cestujících vyjít. Ale záleží to spíše na jiných faktorech, než je komfort. „Do vlaků může příští rok zamířit více cestujících z autobusů. Zvláště pokud nebudou drahé. A pokud se ukáže, že na opravované dálnici D1 nejsou autobusy schopné se do Prahy dostat včas. U řidičů aut podobnou naději nevidím. Cesta autem není tak podobná cestování vlakem," myslí si analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Reportáž z první jízdy vlakem Railjet najdete ve čtvrtečním vydání Deníku Rovnost

Zvyšování pohodlí ovšem podle něj nebude tak silný impuls. „Vlaky EuroCity, které do Prahy jezdí teď, jsou už poměrně pohodlné. Větší komfort je tak jen bonus. Jen krátkodobě může lákat cestující, kteří si chtějí nový vlak vyzkoušet," řekl Menčík.

Podle podnikatele Radima Jančury, který chce na trati do Prahy provozovat vlastní vlaky, navíc vybavení Railjetu není nic zvláštního. „Moje vlaky budou podobné. Je to evropský standard," poznamenal Jančura. Dodal přitom, že konkurence nových vlaků žlutým autobusům jemu nevadí. „Oprava dálnice nás příliš neomezí. Jen v některých úsecích pojedeme osmdesát místo devadesáti kilometrů v hodině," prohlásil.

Že jsou vlaky už nyní poměrně pohodlné, si myslí i většina cestujících. „Jezdím do Prahy pravidelně. Expresy jsou příjemné, jen občas vadí to, že jsou přeplněné," poznamenal František Pokorný.

To potvrdil také předseda sdružení příznivců Kolejová Jiří Šimkůj. „Za posledních dvacet let se cestování hodně zlepšilo," řekl.

Před pádem komunismu jezdily vlaky do Prahy tři a půl hodiny a cestujícím nabízely staré východoněmecké vagóny s koženkovými sedačkami v kupé pro osm lidí. V roce 1992 začala postupná modernizace vozového parku na trati prvním spojem prestižní sítě EuroCity Antonín Dvořák. Ten trasu urazil za necelé tři hodiny.

Právě EuroCity přinesly vedle většího komfortu také postupné snižování dojezdu až na současné dvě hodiny a 37 minut. Prvním vysokorychlostním vlakem na trati bylo mezi roky 2004 a 2001 Pendolino, které do Prahy dorazilo za dvě a půl hodiny. „Těchto souprav ale máme jen sedm a nedokážeme jimi tak obsadit celou linku. Podle evropského jízdního řádu ale musí vlaky jedné linky jezdit stejně rychle. Proto jsme Pendolina přesunuli," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.