Turistům už nestačí jen chodit po hradech, zámcích a muzeích a poslouchat výklad průvodců. Pokud chtějí podnikatelé v cestovním ruchu v Jihomoravském kraji přilákat hodně zájemců o své služby, musí se snažit.

Pracovníci turistických center regionu se proto sešli na semináři, který jim má pomoci přitáhnout turisty do Brna a na jižní Moravu. Školení se soustředilo na takzvaný zážitkový marketing v cestovním ruchu. „Všechny přednášky vyplývaly z konkrétních zkušeností,“ uvedl organizátor semináře Vladimír Mertlík.

Využít všechno

Podle něj nejde v cestovním ruchu jen o vymyšlení nějaké akce pro region nebo město. Je potřeba především zařídit, aby akce měla maximální efekt. „Je nutné marketingově využít to, co příslušné místo dělá zajímavým. Ať už je to pravidelný festival nebo nějaká jednorázová akce,“ dodal Mertlík.

S tím souhlasí i ředitelka Centrály cestovního ruchu jižní Morava Zuzana Vojtová. „Nabízet jen seznam památek a přehled toho, co je tu k vidění, je totiž málo,“ řekla. Podle ní je potřeba turistům připravit co nejpestřejší zážitky, aby se do regionu rádi vraceli.

Typickým příkladem je podle ní už zavedená brněnská soutěžní přehlídka ohňostrojů Ignis Brunensis. „Zbrusu novou akci zatím neplánujeme. Respektive, nějaké nápady by byly, ale jejich uskutečnění závisí na financích,“ podotkla Vojtová.

Akce jako Ignis Brunensis nebo Rio de Riviera jsou podle odborníků pro cestovní marketing důležité. Dá se o nich totiž mluvit dlouho dopředu. Díky hodnocení akce po jejím skončení se zase mohou turisté upozornit na to, že stejnou zábavu zažijí na stejném místě i příští rok.

Turisticky atraktivní jsou v poslední době i poznávací programy, sportovní zážitky, relaxační a wellness programy nebo zážitková gastronomie. Příkladem spojení cestovního ruchu a gastronomie jsou třeba brněnské dny s malými pivovary. Návštěvníci se na nich mohou seznámit s druhy „tekutého chleba“, které nejsou běžně dostupné.

„My se samozřejmě snažíme nalákat do Brna co nejvíce turistů. Proto pro ně pořádáme podobné akce. A zdá se, že se nám to daří, protože na nádvoří je plno lidí a my nevíme, kde nám hlava stojí,“ zasmál se spokojeně ředitel brněnského turistického centra Vladimír Ondráček.

Zábava táhne

Počty návštěvníků, kteří na podobné několikadenní akce zavítají, nejsou zanedbatelné. Zatímco v loňském roce zavítalo například do Dietrichsteinského paláce v Brně něco málo přes čtyřiatřicet tisíc lidí, na jeden ohňostroj v rámci Ignis Brunensis se přišlo podívat sto padesát tisíc lidí. „Takovými akcemi dostaneme lidi do regionu, oni se s ním seznámí, něco je zaujme a vrátí se,“ shrnula princip marketingové strategie v turistice Vojtová.

O zavedení programu pro návštěvníky uvažuje i spolumajitel kempu Alpa v Ostrovačicích Ivo Sitař. „Rádi bychom pořádali pravidelné prohlídky Brna nebo nějaké festivaly, ale nevíme, jestli na to seženem peníze,“ řekl Sitař.