Design centrum končí. Poslední výstava před jeho zrušením má název Firemní kultura v České republice a mapuje uplynulých sedmnáct let českého firemního designu. Výstava začíná dnes a zájemci ji mohou zhlédnout v sídle centra v brněnské Radnické ulici do 16. prosince.

„Bude to hezká tečka za činností centra. Výstava by měla tematicky shrnout to nejlepší, co vzniklo ve firemním designu v České republice od roku 1990. Měla by také nastínit způsob tvorby v tomto oboru a přiblížit design zájemcům,“ uvedla pracovnice Design centra Dagmar Koudelková.

Zlomové projekty
K vidění budou jednotlivé vizuální styly desítek firem. „Vybrali jsme osmatřicet projektů, které podle nás byly v historii českého designu zlomové. Některé z nich se dosud používají, jiné ne. Jeden z vystavených projektů se dokonce ani nedočkal uskutečnění,“ podotkl jeden z autorů výstavy Michal Richtr. Dalšími jsou grafičtí designéři Alan Záruba a Tomáš Machek. Mezi vystavované objekty patří například design Československé obchodní banky z roku 1991, první porevoluční manuál Českých aerolinií nebo neuskutečněný vzhled Českého Telecomu.

Zájemci se mohou blíže seznámit i s vizuálním stylem České republiky, měst Prahy a Brna, pražské zoologické zahrady a novou tváří České televize.

Výstava je putovní. Za sebou už má premiéru v Praze. V příštím roce by mohla zavítat i do světových měst, jako Berlín, Vídeň, Londýn, Moskva, Tokio a New York.

Nápad uspořádat tuto akci vznikl už před dvěma lety. Je tedy pouze náhodou, že shrnutí celkové práce centra vyšlo jako tečka za jeho dlouhodobou činností. Ironií podle zaměstnanců centra je, že výstava se koná pod záštitou ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, který se rozhodl centrum letos v říjnu zrušit. Podle něj je práce Design centra příliš umělecky zaměřená a některé aktivity zbytečné. Dalším důvodem je úspora asi deseti milionů korun.

S tímto rozhodnutím zaměstnanci nesouhlasí a tvrdí, že zrušení centra bude mít negativní dopad na ekonomiku českých firem, které budou hůře bojovat s konkurencí. Navíc to poškodí renomé České republiky v designerském světě.

Část kompetencí a povinností centra převezme od příštího roku společnost CzechTrade. „Ministerstvo na ni přenese podporu průmyslového designu, protože je to agentura, která má kvalitně propracovaný systém kontroly efektivnosti,“ uvedl Matyáš Vitík z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu.

Co dělali
Design centrum vzniklo v roce 1991, aby propagovalo český design. Sídlem se stalo Brno. Pobočku má také v Praze. Pořádalo výstavy, soutěže, vedlo databázi designérů a zajišťovalo vládní program Design na podporu malých a středních podniků v České republice.