„Harmonogram stavby je naplánován do nejmenšího detailu, práce tak běží ve dne i v noci a za každého počasí,“ popisuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

„Mostní nosníky přes železniční trať byly osazeny během několika hodin v průběhu dvou nočních výluk na železnici. Do konce dubna osadí stavbaři mostními nosníky zbývající část estakády Horní Heršpice na levé straně D1 směrem na Olomouc,“ doplňuje Jan Rýdl.

Na rozšíření D1 se stále pracuje, Brno se dočká šesti pruhů
Na rozšíření D1 se stále pracuje, Brno se dočká šesti pruhů

Práce jsou v plném proudu i dalších dílčích částech stavby nové mostní estakády Horní Heršpice, která je součástí rozšíření D1 v Brně na 6 pruhů. Pokračuje frézování původní vozovky, výstavba retenčních nádrží na vodu, do kterých bude sváděna voda z povrhu rozšířené dálnice i další betonářské či povrchové práce.

Stavba mostních pilířů nové mostní estakády Horní Heršpice na D1 vyžaduje pořádnou porci betonu. Každý pilíř totiž spolyká 40 m3 betonu. Každý m3 vysokopevnostního betonu, který se při stavbách dálničních mostů používá, váží cca 2,5 tuny. Jeden mostní pilíř tak váží plus mínus 100 tun. Na levé straně estakády, která se právě staví, je pilířů 10. Dohromady jejich váha činí tisíc tun!

Brno centrum – Brno jih, rozšíření dálničního mostu D1-233 (10.4.2024, 2. část): 

Zdroj: Youtube

Největší betonáží levé části stavby mostu přes železniční koridor nové mostní estakády Horní Heršpice na D1 je bezesporu mostní opěra číslo jedna. Na její základnu bylo potřeba 200 m3 betonu, na opěru samotnou pak téměř třikrát tolik – 570 m3. Jen tato jedna opěra váží téměř stejně, jako pilíře mostu dohromady. Téměř 2000 tun.

Odstranění původní vozovky má „na starosti“ speciální fréza vážící přes 33 tun. Do asfaltu se dokáže zakousnout až do hloubky 35 cm se šířkou záběru 2,2 metrů. Při rychlosti 5,3 km/h dokáže vyfrézovat 88 metrů za minutu.

Když jede fréza naplno, naplní jednu nákladní soupravu, která odveze na jeden zátah cca 28 tun vyfrézovaného materiálu, za 5 minut. Nákladních souprav je běžně v provozu 12, aby byl zajištěn plynulý odvoz vyfrézovaného materiálu. Součástí stavby levé strany nové mostní estakády Horní Heršpice na D1 jsou dvě retenční nádrže.

Menší má vnitřní rozměr 27,32 x 5,4 m. Je rozdělena vnitřními příčkami kombinovanými s nornými stěnami na 3 části. První částí těsně u nátoku je vlastní retenční prostor o objemu 241 m3, na něj navazuje kalový usazovací prostor o objemu 74 m3 a poslední částí je uklidňovací prostor o objemu 18 m3. Celkový užitný prostor nádrže činí 333 m3.

Brno centrum – Brno jih, rozšíření dálničního mostu D1-233 (10.4.2024, 3. část):

Zdroj: Youtube

Větší tvoří soustava dvou retenčních nádrží o vnitřních rozměrech 39,89 x 5,4 m a 42,0 x 5,4 m. První nádrž je celá retenční o objemu 525 m3. Druhá nádrž je rozdělena vnitřními příčkami kombinovanými s nornými stěnami na tři části. První částí u odtoku do první nádrže je vlastní retenční prostor o objemu 263 m3, na který navazuje kalový usazovací prostor o objemu 172 m3 a poslední částí je uklidňovací prostor o objemu 19 m3. Celkový užitný prostor soustavy obou nádrží činí 979 m3, celkový retenční prostor pak 788 m3.

Celá nová mostní estakáda měla začít sloužit motoristům v roce 2025.