Centrum pro jihomoravské kuchařky vznikne v brněnské základní škole na náměstí Svornosti. „První kurzy budou o jarních prázdninách. Chtěla bych začít českou kuchyní trošičku jinak. Ukážeme kuchařkám, že je lepší dát do svíčkové dvacet kilo zeleniny místo deseti kil mouky,“ sdělila vedoucí stravování Marta Mandincová.

Na kurzech neopomenou ani současné trendy. „Teď je v módě dietní stravování, takže se na něj také zaměříme. Účastníky čekají i různé workshopy a přednášky,“ přiblížila Mandincová.

Podle výkonného ředitele Asociace školních jídelen Karla Jahody ve školních jídelnách chybí kuchaři už několik let. „Je to trvalý stav. Povolání kuchaře dnes není tak atraktivní jako dříve, navíc je náročné. Ve školních jídelnách pracují většinou matky dětí, kterým vyhovuje jednosměnný provoz. Jakmile ale děti odrostou, najdou si ženy jinou práci,“ řekl.

Kuchaře a kuchařky odrazují od práce ve škole i nízké platy. „Vyučená kuchařka, která má šestatřicet let praxe, nebude pracovat ani ne za dvacet tisíc hrubého,“ řekla Mandincová. Podotkla přitom, že i ve vlastní škole kuchařský kolektiv doplnila jen stěží.

Kuchaři jsou odměňovaní podle platových tabulek. „Nástupní plat absolventa nedosahuje ani minimální mzdy, která od ledna příštího roku bude 13 300 korun. Kuchařům s praxí nad dvaatřicet let se zvýší plat z 18 240 na 19 160 korun,“ přiblížila ředitelka střední školy v brněnské Charbulově ulici Jana Marková.

Její střední škola mladé kuchaře vychovává. Ani absolventi se ale do školních jídelen moc nehrnou. „Pokud někdo v oboru zůstane, jde radši vařit do restaurace. Platy školních kuchařů jsou opravdu demotivující. Přemýšlíme teď, jak studenty přesvědčit, aby pracovali ve školních i závodních jídelnách, “ uvedla.

Zaměstnance kromě nízké mzdy odrazuje i přístup ředitelů. „Kuchařky musí být součást týmu vedení školy, pak je práce bude bavit. Ředitelé nesmí zajímat jen to, zda mají v jedenáct navařeno,“ myslí si Jahoda.

Dobrou motivací podle něj mohou být právě krajská vzdělávací centra. „Na praktických přednáškách kuchařky zjistí, jak efektivněji využít třeba konvektomat, a tím si ulehčit práci. Nastaví si tam například noční pečení. Důraz klademe i na používání čerstvých surovin místo polotovarů, “ uvedl.


Pomoct školním jídelnám může i specializovaná metodička. V Brně ale chybíí. „My se sice řídíme platnými vyhláškami, ale zároveň potřebujeme člověka, na kterého bychom se mohli obrátit s dotazy či problémy,“ přiblížila Mandincová.