Jako takzvaná manažerka štěstí v kompetenčním a inovačním centru firmy pracuje Kateřina Portová od srpna. „Hlavní cíl je, aby naši lidé chodili do práce rádi, a nejenom proto, aby si odseděli osm hodin," vysvětlila Portová. Podle ní je důležité, aby lidé měli pocit, že do firmy patří, a ta jejich práci oceňuje.

K její práci patří komunikace s lidmi uvnitř firmy nebo organizace teambuildingů. „Samozřejmě nejen to. V létě jsme třeba nachystali fotosoutěž s tematikou olympijských her," dodala manažerka. Kromě této role má i další úkoly z oblasti personalistiky.

Podle Jakuba Procházky, jenž se na Masarykově univerzitě věnuje psychologii práce, existuje v České republice zatím několik desítek firem, které mají pozici manažera štěstí obsazenou. „Tento termín se ve Spojených státech začal objevovat až po roce 2003, v České republice teprve v posledních letech. Náplň práce na této pozici ale není nová," uvedl Procházka. Dříve se jejich práci věnovali odborníci na lidské zdroje.

V oblasti informačních technologií společnosti o lidi s potřebnými dovednostmi bojují. „Vyčlenění speciální pozice jen na zvýšení spokojenosti zaměstnanců se vyplatí hlavně velkým společnostem, které usilují o na trhu práce nedostatkové odborníky," doplnil psycholog práce.

Například brněnská internetová cestovní agentura Kiwi přímo manažera štěstí nemá. „Za dobu fungování společnosti se ovšem několik lidí do podobné role uvnitř firmy dostalo, ať už díky svým osobnostním charakteristikám či stylu práce," zmínil za agenturu Michal Majnuš. Zároveň poznamenal, že podobná role by podle firmy měla vzniknout z jádra zaměstnanců a nikoliv zavedením shůry.

A jak se pozná, že manažer štěstí odvádí svou práci dobře? „Poznáte to snadno na spokojeném zaměstnanci a potažmo i zákazníkovi. Ale samozřejmě jsou také další ukazatele jako je pokles množství odchodů ze zaměstnání nebo vysoká angažovanost lidí," zdůraznila Andrea Burgerová ze společnosti Zoot.

Zatímco odchody zaměstnanců se projeví až po čase, zpětnou vazbu od svých kolegů Portová má. „Mile mne překvapily e-maily s poděkováním, že jim připravený program zpříjemnil den. Jejich ocenění pro změnu dává pocit štěstí mně," prohlásila manažerka štěstí.