Zákazníci na elektronových mikroskopech, které brněnská pobočka vyrábí, zkoumají například chemické procesy a jejich dynamiku nebo kontrolují kvalitu výrobků. „Například stáj Ferrari používá naše mikroskopy při vývoji svých vozů formule 1 a zjišťuje na nich příčiny poruch jednotlivých částí automobilů,“ popisuje technický vedoucí skupiny transmisních elektronových mikroskopů Ondřej Sháněl.

Oddělení vývoje transmisní elektronové mikroskopie vzniklo v Brně v roce 2014. „Jedná se o obrovské mikroskopy, které jsou vysoké více než dva metry a váží kolem dvou tun. Vkládá se do nich velmi tenký vzorek, který mikroskop prosvítí. Umožňují zvětšit vzorek až čtyři sta milionkrát,“ vysvětluje.

Výroba jednoho transmisního elektronového mikroskopu trvá dvanáct až šestnáct týdnů. „Od začátku do konce ho vyrábí v podstatě jeden člověk. Za rok vyrobí tři až čtyři. Je to pestrá práce,“ přibližuje Sháněl.

Zákazníci za jeden elektronový mikroskop zaplatí v průměru dvacet milionů korun. „Vyrábíme dva základní typy. Mikroskop pro materiálové vědy a pro biologické aplikace,“ vysvětluje Sháněl. Zákazníci si pak vybírají konkrétní funkce a vybavení mikroskopu.

Ročně jich z firmy sídlící v Brně odchází zhruba šest set celkem. Více než polovina z nich míří do států mimo Evropskou unii, především do Spojených států amerických a Číny. „Našimi odběrateli jsou například největší výrobci polovodičových čipů. Většina čipů, které jsou v mobilních telefonech, prošly kontrolou na našich mikroskopech,“ chlubí se Sháněl.