Jednou za měsíc se v líšeňské restauraci Havana schází byznys klub Bieguninvest. V kubánském podniku s obřími akvárii sedají k jednomu stolu majitelé firem, právníci, obchodní konzultanti i osobnosti showbyznysu. „Vize klubu je, aby si členové navzájem pomáhali, a díky tomu rostli ve svých oborech rychleji a získali tím maximální konkurenční sílu na trhu," popsal zakladatel klubu Jiří Biegun.

Jedním z pravidelných účastníků klubu je ředitel správy brněnského městského soudu Miloslav Bahenský. „Je to užitečná věc, člověk pozná lidi, se kterými by jindy do styku nepřišel. Díky klubu jsem například získal tip na nového zaměstnance," řekl Bahenský.

Podle Bieguna klub sází zejména na neformálnost. „Atmosféra při setkání s členy klubu je velice příjemná. Jde převážně o obchodně zaměřené lidi a uvědomují si, že obchod je o vztazích. Ve státech nepostižených socialistickým režimem je mnohem více podobných klubů a setkávání se s lidmi je v obchodním světě na denním pořádku," upozornil Biegun.

Oblíbenost byznys klubů v zahraničí potvrzuje i brněnský ekonomický analytik Tomáš Menčík. „Jsou velmi rozšířené, i mezi těmi nejbohatšími podnikateli. Uskuteční se v nich značná část všech obchodů. Je přirozené, že vznikají i v Brně," poznamenal Menčík.

Podle něj mohou podobné skupiny pomoct zejména začínajícím podnikatelům. „Je to pro ně výhodné. S kapkou alkoholu je snazší dohodnout kontrakty. Podnikatelé o sobě ví a ze známostí v budoucnu čerpají," doplnil analytik.

Právě na začínající podnikatele se zaměřuje klub Business Heroes, který se schází jednou měsíčně v Brně v Komárově. „Fungujeme asi rok a na naše akce chodí nejčastěji lidé okolo třiceti let, kteří začínají podnikat a chtějí něco užitečného pochytit. Oceňují přátelskou a otevřenou formu setkání. Nepřipomíná jen sterilní přednášku, ale je to diskuze," sdělil manažer setkání Václav Hodek.

Na klub je vstup zdarma a provoz hradí sami organizátoři. „Sami podnikáme a podobná příležitost k setkávání nám chyběla. Také jsme chtěli předat své zkušenosti," dodal Hodek.

Od léta roku 2010 se podnikatelé scházejí také na společných snídaních. Kluby Business for Breakfast se konají většinou jednou za dva týdny na čtyřech místech v Brně. Do příštího léta chtějí organizátoři jejich současný počet zdvojnásobit. „Celkový potenciál pro Brno je kolem 40 klubů. Příští rok v květnu by jich mělo být deset. Naplnění celkového potenciálu pak plánuji do pěti let," sdělil regionální ředitel Business for Breakfast Michal Hrubý.

Podnikatelská setkání pořádá například i Regionální hospodářská komora Brno nebo agentura Czechinvest. Ta jsou ovšem zaměřená spíše na vzdělávání účastníků, ne na neformální poznávání.