Podle výsledků analýzy od roku 1998, kdy se pobídky začaly poskytovat, vzniklo do roku 2008 díky podpoře podnikání na jižní Moravě víc než čtrnáct tisíc nových pracovních míst. „Podporu získalo jednapadesát firem převážně z České republiky. Druzí nejaktivnější byli podnikatelé z Německa a za nimi Japonci,“ řekl ředitel poradenského oddělení společnosti Deloitte Luděk Niedermayer.

Podle něj kromě pracovních míst vytvořených přímo podpořenými firmami příznivě působí na hospodářství v kraji i vedlejší jevy, které nejde přesně zahrnout do analýzy. „Nejvíce podpořených společností působí ve strojírenství. Toto odvětví je hodně závislé na dodavatelích a vytváří tak poptávku na ostatní menší firmy,“ vysvětlil Niedermayer. To podle něho podporuje další vytváření pracovních míst u menších firem a oživení ekonomiky.

Pobídky jsou přínosné

Podle pověřené generální ředitelky společnosti CzechInvest, která si analýzu nechala vypracovat, Alexandry Rudyšarové se prokázalo, že pobídkové programy jsou pro ekonomiku kraje přínosné. „Od roku 1998 do roku 2008 dostali všichni podpoření investoři v Jihomoravském kraji dohromady víc než jeden a čtvrt miliardy korun,“ sdělila Rudyšarová. Dodala, že investoři tu na oplátku postavili podniky za dvacet miliard a na daních spolu se svými dodavateli odvedli více než osm miliard korun.

I když funguje systém investičních pobídek již dvanáct let, nejsou investoři s podmínkami pro podnikání Jihomoravském kraji zcela spokojeni. „Poslední dobou je problém zaplnit místa kvalifikovanými a schopnými pracovníky. Zejména se to týká technických oborů,“ postěžoval si ředitel pobočky japonské firmy Daikin Havlík. Vysvětluje si to nedostatečnou podporou učilišť a středních škol ze strany kraje.

Podchod u nádraží není dobrá vizitka

Další překážkou je podle Havlíka nepříliš vysoká úroveň služeb a nedostatečná dopravní infrastruktura v kraji. „Pokud třeba procházíte s investorem podchodem pod hlavním nádražím, není to pro Brno a Jihomoravský kraj příliš dobrá vizitka,“ popsal další nedostatky Havlík.

Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek přiznává, že o problémech s nedostatečnou dopravní sítí ví a snaží se o jejich řešení. „Snažím se třeba prosazovat, aby stavba dálnice z Brna na Mikulov začala už příští rok,“ řekl Hašek. Zlepšit úroveň absolventů středních odborných učilišť a škol se podle něj zase kraj snaží prospěchovými stipendii pro nejlepší studenty technických oborů.

MICHAL FILÍPEK