Krajské město Brno se stává centrem informačních technologií. Poptávka po kvalifikovaných pracovnících roste, pro firmy je dobré, že se v Brně nachází několik univerzit, takže mají kde „lovit“. Podnikatelé ale potřebují, aby i jejich stávající zaměstnanci byli co nejlepší v práci s výpočetní technikou. Brněnská školicí střediska nabízející počítačové kurzy proto mají o klientelu postaráno.
„Nabízíme asi sedmdesát kurzů – jak pro úplné začátečníky, tak pro profesionály. Pokud to firma požaduje, ušijeme jí kurz na míru,“ řekl vedoucí školicího střediska ApS Radomír Kurečka. Nejvíce zájemců je podle něj o školení v programech Microsoft Word, PowerPoint nebo Excel.
„Chodí se k nám školit i IT profesionálové. Ti mají zájem spíš o Linux, Microsoft Exchange nebo třeba o AutoCad,“ uvedla ředitelka brněnské počítačové školy Gopas Silvie Čečelská.

Nejčastěji z firem

Nejvíce klientů počítačových škol, přibližně pětaosmdesát procent, se rekrutuje z firem. Jednotlivců je málo. Malý zájem o kurzy projevil například jedenatřicetiletý Brňan Radim Zelníček.
Se svými znalostmi je prozatím spokojený, navíc se mu zdají kurzy dost drahé. Uživatelsky ovládá jak Microsoft Office, tak internet.
„Ale kdybych se musel naučit určitý program a nikdo ze známých by ho neovládal, asi bych do nějakého toho kurzu investoval,“ konstatoval Zelníček.
Klienti oslovených škol se učí počítačové gramotnosti ve dvanáctičlenných skupinách. Všichni účastníci kurzu mají svůj počítač, na kterém si zkouší to, co se dozvěděli od lektora.
Počet dvanácti lidí ve třídě se nepřekračuje. Z výzkumů, které si nechaly počítačové školy vypracovat, totiž plyne, že větší počet lidí nemůže lektor efektivně zvládnout.

Osobně i na dálku

„Po výkladu zadá učitel studentům úkol a pak je kontroluje, jak si s ním poradí. Pokud někomu není něco jasné, školitel dotyčnému problém znovu vysvětlí. Ať už přímo na místě nebo třeba pomocí e-mailu,“ přiblížil styl výuky Kurečka.
Zájemci si mohou domluvit také individuální kurzy. „Jsou sice nejdražší, ale zase nejefektivnější. Vycházejí totiž z toho, co už klient ovládá, a neztrácí se čas vysvětlováním a procvičováním triviálních věcí,“ řekl Kurečka.
Lektoři nemusí znalosti studentům předávat jen ve třídách, ale mohou zajet i ke klientovi. Stačí, když bude mít dostatek stolů. „Máme mobilní učebny, lektor přiveze laptopy, které mají wi-fi, takže vše funguje jako v našich učebnách,“ dodala Čečelská.