Jednatelé společnosti Petr Liška a Miloš Škrdlík zaujali modelem i ostatní obchodníky a získali právo přenášet jméno zavedeného podniku i na podnik jiný. V těchto dnech slaví desáté výročí systému.
„Na trhu jsme patnáct let. Pět let jsme s kolegou vymýšleli obchodní systém. Každá malá prodejna by podle mého názoru měla být součástí nějakého řetězce,“ říká Škrdlík. Sdružení vzniklo zejména jako obranná reakce na vlnu supermarketů a hypermarketů. I proto si za logo vybrali brněnského draka. Stejně jako on, i prodejny Brněnky musejí být silné, aby se ubránily konkurenci. „Za poslední dva roky roste v Česku nezávislý trh, což je pro naši společnost příznivé. Do té doby nás zahraniční hypermarkety utlumovaly,“ uvádí Škrdlík.
Prodejny sítě Brněnka jsou zejména na území Jihomoravského. V době vzniku sdružovala třiadvacet prodejen, především v Brně. Teď je jich dvě stě pětadvacet. Nárůst činí dvacet prodejen ročně. Čtyřicet je ohodnoceno jako Top prodejny. Tvoří pětašedesát procent obratu sítě a od ledna příštího roku budou označeny logem Top Linie.
V dělení prodejen podle kvality rozlišuje Brněnka kromě Top prodejen i prodejny Standard a Mini. „Například jedna z našich prvních prodejen v Lidické ulici spadá do nižší kategorie. Je to z toho důvodu, že chystáme opravu domu, který jsme koupili,“ vysvětluje jednatel společnosti.
Brněnka sází na rodinný ráz, aby kontakt mezi zákazníkem a prodavačem byl co nejbližší. Téměř osmdesát procent zákazníků navštěvuje danou prodejnu ve svém okolí pravidelně. Většina hypermarketů není na dosah ruky. Právě na umístění prodejen v centru města a takzvaně na rohu klade Brněnka důraz.
„Snažíme se také zákazníkům nabízet alternativu. Nemáme tedy smlouvy jen s jedním dodavatelem určitého druhu zboží. Hodně podporujeme regionální partnery,“ vysvětluje Škrdlík. Součástí nabídky jsou i výrobky fair trade a bio výrobky. V této souvislosti navázal maloobchodní řetězec spolupráci s pekařstvím Jana Balabána ve Veverské Bítýšce na Brněnsku, který od října dodává biopečivo do prodejen Brněnka.
Ve středu večer večer na brněnské Šelepce dostane Masarykův onkologický ústav od Brněnky dárkový šek v hodnotě dvacet tisíc korun.
Vyúčtování energií:
Co s tím, když sice máte přeplatek, ale přesto vyšší zálohy?Brněnka: desáté výročí obchodního systému
BRNO - Síť Brněnka vznikla před deseti lety jako sdružení tradičních a nezávislých maloobchodníků potravin v Brně a okolí.
Jednatelé společnosti Petr Liška a Miloš Škrdlík
|
Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma