VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kamarádi ze školy rozjeli podnik s vláčky

BRNO - Mají rádi vláčky a znají se už od základní školy.

7.5.2007
SDÍLEJ:

Vít Straka (vpravo) a Dalibor Jančík proměnili lásku k modelům vlaků v podnikání.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jak sami tvrdí, učitelé jim nikdy nedovolili spolu sedět v lavici. I přesto ale čtyřiatřicetiletí Vít Straka a Dalibor Jančík spojili hlavy dohromady, a splnili si svůj dávný sen – vybudovali první výstavu modelů vláčků v Brně a jejich podnik navštěvují měsíčně stovky lidí.

Modelový svět, jak svou společnost oba podnikatelé nazvali, funguje přímo v centru města v E-pasáži už čtvrtým rokem. „Od mládí jsme měli k vlakům blízko, veškeré peníze, které jsme vydělali na brigádách, šly do dalších modelů. I když to nadšení během puberty opadlo, vrátili jsme se k našemu koníčku hned po studiích a rozhodli se vybudovat kolejiště,“ vzpomíná Vít Straka, podle něhož je taková věc snem každého modeláře.

Kolejiště ale už od začátku nemělo zůstat zavřené doma. „Řekli jsme si, že když už se do něčeho tak velkého pustíme, měli by to vidět i jiní lidé. Hledali jsme prostory v centru města a našli jsme je na velmi výhodném místě, přímo kousek nad hlavním nádražím,“ vypráví Straka. Před otevřením modelového světa investovali všechny peníze do svých plánů.

„Měli jsme spoustu nápadů, jak by kolejiště mělo vypadat. Chtěli jsme tam mít město, hory, velké mosty, ale i něco, co by návštěvníky zaujalo,“ popisuje podnikatel, kterému se vize splnila. Dnes je součástí ojedinělé výstavy a prodejny modelů vláčků také kolejiště velké pětačtyřicet metrů čtverečních. „Máme tu přes sto výhybek, dalších sto padesát budov, tisíce instalovaných hvězd, které svítí, když zhasneme, a spoustu malých figurek. Jeden z vlaků má v sobě dokonce zabudovanou kameru, takže návštěvník vidí, kudy přesně jede,“ popisuje model s nadšením Straka.

Plynulý provoz na zmenšené železnici prý řídí mikroprocesor. „Má nastavené jakési krajní hranice, ale zbytek si řídí sám. Sleduje, kde je volná kolej a kde zrovna svítí červená,“ říká Straka. Nehody se ale stávají i v „umělém“ světě.

„Jednou nám ve výhybce umřela moucha, kvůli které pak vykolejil vlak,“ líčí železniční neštěstí v modelovém kolejišti Straka. Do budoucna plánuje Modelový svět přístavbu dalších kolejí a chybět by neměly ani nové pohyblivé modely. „V blízké době tu budeme mít i mimozemšťany a létající talíř,“ přibližuje další představy o rozvoji kolejiště podnikatel.

I když je pro oba podnikatele jejich práce především koníčkem, někdy musí být hodně trpěliví. „Naše povolání je všestranné. Musíme umět lepit, kreativně tvořit, rozumět barvám i elektronice. Na druhou stranu je pak radost vidět u vláčků nadšené děti i jejich rodiče,“ dodává Straka.

7.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravu na D1 zastavily hromadné dopravní nehody.
AKTUALIZOVÁNO
7 7

Sněhová kalamita v Brně: hromadné nehody blokovaly D1 více jak tři hodiny

Ilustrační fotografie.

Řidiči dostanou přidáno. Odbory se dohodly s vedením dopravního podniku

Brněnské vrcholové sportovní kluby si rozdělí přes šedesát milionů

Brno – Na služby maséra, psychologa, fyzioterapeuta či pronájem sportovišť získají letos brněnské kluby vrcholových sportů více než šedesát milionů korun. V úterý doporučili brněnští radní schválit částku městskému zastupitelstvu.

Omezení aut před nádražím se odkládá na duben. Přípravy brzdí připomínky

Brno – Zklidnění přednádražního prostoru se odkládá. Původně měla podle brněnského náměstka pro dopravu Matěje Hollana platit dopravní omezení od ledna. Kvůli velkému množství připomínek však dopravu přeorganizují nejdříve od dubna.

Rodiče se neshodli a dívku do školy nezapsali. Zastal se jí Ústavní soud

Brno – Dívky, která se po několika dnech ve školní lavici vrátila zpět do školky, se v úterý zastal Ústavní soud. Případ provázelo několik soudních jednání poté, co se odloučení rodiče dívky nedohodli, zda má dítě chodit do brněnské nebo olomoucké základní školy.

Dopravní podnik prodává tramvaje RT6N1. Kvůli technickým obtížím je nevyužíval

Brno - Jedenáct let stály ve vozovnách, potom pár let i přes technické závady jezdily a teď je mají získat noví majitelé. Brněnský dopravní podnik prodává dva tramvajové vozy typu RT6N1, které byly dlouhodobě problémové.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>