Ty se dotknou i většiny Jihomoravanů. „Tou největší změnou bude nový způsob výpočtu jízdného. Rušíme takzvaný pásmový tarif. Od devátého prosince cestující zaplatí jen přesně ujetý počet kilometrů,“ uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Většina lidí jezdících vlakem tak podle něj na jízdenkách ušetří. „Na některých tratích se ceny nemění, část cestujících bude ale platit o něco více než dnes,“ dodal Kubala. Více zaplatí především ti, kteří jezdí na středně dlouhých tratích. Základní tarif Českých drah využívají jen čtyři procenta cestujících. Ostatní uplatňují nejrůznější zákaznické slevy. Změny jízdného se dotknou i jich. „Základem pro výpočet všech slev je obyčejné jízdné. Původní rozdělení ceníků na jízdné obyčejné nebo zákaznické už nebude existovat. Každou slevu stanovíme podle procetní hodnoty z obyčejného jízdného,“ vysvětlil Kubala.

Třeba držitele In–karty/Rail plus čeká od prosince nově čtvrtinová sleva z obyčejného jízdného, žáci do šestadvaceti let, kteří dojíždějí za studiem, ušetří pětapadesát procent. Dosud měly dráhy pro zákaznické jízdné vlastní tarif, který byl zhruba o třicet procent nižší než základní ceny.

Právě zákaznické karty se ale některým Jihomoravanům nelíbí. Například sleva In–zákazník stojí šest set korun na tři roky. „To by se mi nevyplatilo. Nelíbí se mi, že dráhy pořád tlačí na to, aby si cestující kupovali různé karty. Bez nich je cestování vlakem dost drahé. Myslím, že tak přichází o řadu zákazníků,“ míní například Brňanka Veronika Ehrenbergerová.

Lidi jezdící vlaky vyšších kategorií však zřejmě potěší další novinka. „Rušíme příplatky za vlaky InterCity a EuroCity. Jízdné bude stát stejně jako u klasických vlaků,“ uvedl Kubala.

Novým způsobem výpočtu jízdného na drahách se ale zřejmě jiné dopravní společnosti inspirovat nenechají. „Cenu nemají určovat ujeté kilometry, ale situace nabídky a poptávky. České dráhy se neumí chovat tržně. Kdyby ano, naše společnost by už dávno neexistovala,“ míní majitel brněnské firmy Student Agnesy Radim Jančura. Zatím má jen autobusovou dopravu, ale do budoucna plánuje i vlastní vlaky. „A ceny budeme určovat tak, abychom byli nejlevnější,“ dodal Jančura.


Příklady jízdného

Brno – Praha (255 km)
dnes 294 Kč
nově – obyčejné jízdné 314 Kč
nově s In–kartou/Rail plus 236 Kč

Brno – Tišnov (32 km)
dnes 46 Kč
nově – obyčejné jízdné 46 Kč
nově s In–kartou/Rail plus 35 Kč

Brno – Blansko (22 km)
dnes 34 Kč
nově – obyčejné jízdné 33 Kč
nově s In–kartou/Rail plus 25 Kč

Brno – Břeclav (59 km),
dnes 76 Kč
nově – obyčejné jízdné 79 Kč
nově – s In–kartou/Rail plus 60 Kč