Teď se například nosí mohutné brýle laděné do pastelových barev. Starší lidé se zase vracejí ke zlatým prvkům. Vybrat si co jim sluší mohou lidé i u Aleše Žejdla, který prodává dioptrické a sluneční brýle ve třech prodejnách. Dvě z nich jsou v Brně, ta třetí v Hodoníně.

„Poskytujeme zákazníkovi komplexní službu. Nejprve oční optik člověka vyšetří a doporučí mu, jaké brýle jsou pro něj nejvhodnější. Pomocí počítače a kamery pak můžeme každému ukázat, jak bude v konkrétních brýlích vypadat,“ vysvětluje Žejdl. Spolupracuje i s očním lékařem. Když zákazníkovi během vyšetření zjistí nějakou oční vadu, třeba šedý zákal, předá ho lékaři. Podle něj je to pro lidi praktické, protože jim celý proces zajišťuje jedna firma a v případě nespokojenosti zákazník ví, kam se odvolat.

Pětatřicetiletý Žejdl vystudoval optiku na vysoké škole v Olomouci. V oboru pracuje od roku 1993. Po škole byl zaměstnán v optice, pak v německé společnosti zabývající se vývojem optických skel. „Podnikat jsem začal před sedmi lety. Začátek vždy chvilku bolí, všechno jsem financoval ze svých zdrojů. Ale určitě jsem využil zkušenosti z minulosti,“ vzpomíná Žejdl. Teď v jeho prodejnách pracuje osmnáct až dvacet lidí.

První Žejdlova prodejna vznikla v Hodoníně. Další dvě jsou v Brně. Prodejna v ulici Veveří je prý největší v republice. „Vybrat si u nás může každý. Mladí kupují spíš značkové modely, což se odráží i na jejich ceně. To souvisí s tím, že lidé jsou v dnešní době ochotni utrácet víc za luxus. Zároveň je ale možné si v našich prodejnách pořídit i brýle a kontaktní čočky plně hrazené pojišťovnou a brýle už od sto padesáti korun, “ vysvětluje. Dodává, že v minulosti nebyl takový výběr.

Kromě pěti tisíc modelů dioptrických brýlí prodává Žejdl i na pět set druhů slunečních brýlí. Některé z nich jdou doplnit o dioptrická skla. „Kontaktní čočky jsou a měly by být doplňkem brýlí,“ tvrdí optik. Namáhají podle něj víc oči a nemají se nosit neustále, aby si oči mohly odpočinout.

„Přestože jsou čočky kvalitnější než brýle, při stálém používání za deset až patnáct let, mohou poškodit oko,“ varuje Žejdl. Prodej čoček tvoří v jeho prodejnách asi čtvrtinu obchodu.