„Jednalo se o středně velký výrobní podnik, druhý dotaz vznesla malá firma poskytující služby. Shodou okolností se v obou případech jednalo o stejný problém – zkrácení pracovní doby zaměstnancům,“ uvedl konzultant kontaktního místa Jaroslav Křápek, který je připraven zodpovídat dotazy podnikatelů na jihomoravské protikrizové lince. Informace o nové službě podle něj dostaly všechny podniky, které jsou členy hospodářské komory. S nezájmem podnikatelů se přitom setkaly také ostatní kraje. Za necelý měsíc poradci třinácti protikrizových linek v celé republice zaznamenali jen dvacet dotazů, které se týkaly ekonomické krize.

„Pro propagaci služby jsme udělali maximum. Nyní je na podnikatelích, jestli se nabízené šance využijí,“ tvrdí Tereza Šamanová z Úřadu Hospodářské komory. Linky firmám průběžně připomínají webové stránky a odborný časopis Komora.cz. Na komerční inzerci však Hospodářská komora nemá prostředky. Přestože telefony v kontaktních místech nedrnčí, není podle Šamanové služba zbytečná.„Neznamená to, že by poradci nebyli vytíženi,“ vysvětluje. „V kontaktních centrech měsíčně řešíme až pět set dotazů různého druhu. Některé z nich přitom s krizí souvisí, jen je podnikatelé neřeší prostřednictvím protikrizové linky,“ dodala Šamanová.

„O poradních linkách jsem už něco zaslechl,“ rozpomíná se Jiří Svoboda, technický ředitel firmy Iteco. Brněnský výrobce jeřábů a zdvihací techniky se potýká s problémy stejně jako mnohé další výrobní firmy. Letos už Iteco propustilo osm z jednašedesáti zaměstnanců. Služeb, které poskytují protikrizové telefonní linky, podnik přesto využívat nehodlá. „Není to poprvé, kdy na nás doléhá ekonomická krize. Podobnou situaci jsme před sedmi lety, takže víme, jaká opatření přijmout. Umíme se zeptat právníka a už jsme domluveni s bankou,“ vysvětluje Svoboda. „Pro firmy, které se s problémy ještě nesetkaly, ale linka užitečná být může,“ připouští.