Sedm set tisíc metrů čtverečních zemědělské půdy mezi Šlapanicemi a Tuřany se v následujících desíti letech promění v moderní „město“. Doslova na zelené louce vyrostou kanceláře, sklady, výrobní haly, ale i restaurace, tenisové kurty či školka. Holandská společnost CTP Invest tam plánuje postavit obrovský průmyslový park. Projekt včera poprvé představil generální ředitel společnosti Remon Vos.

„Investujeme asi šestnáct a půl miliardy korun, a to bez jakýchkoliv státních pobídek. Šlapanická zóna se tak stane největší privátní investicí na Moravě,“ uvedl Vos. Peníze investuje společnost nejen do výstavby budov, ale také na nákup půdy či na vybudování infrastruktury, včetně nových silnic. V průmyslovém parku by mělo najít práci až patnáct tisíc lidí.

„Vzhledem k tomu, že v parku získají sídlo firmy nejrůznějších oborů, i pracovní místa budou z různých odvětví a na různých úrovních – od vedoucích pracovníků až po dělnické profese,“ dodal Vos. CTP spoléhá i na to, že v Brně studuje sedmdesát tisíc vysokoškolských studentů, kteří v parku mohou najít uplatnění.

První fáze výstavby už začala a měla by skončit v roce 2011. CTP má zatím od majitelů předkupní právo na dvě stě hektarů plochy. „První nájemníci by se měli nastěhovat už na jaře příštího roku,“ řekl Vos. Jednou z osmadvaceti firem, se kterými se už firma dohodla na podmínkách spolupráce, je i jihomoravská společnost ČSAD Hodonín. „Brno má pro nás výhodnou pozici. Nezabýváme se totiž jen osobní a nákladní dopravou, ale také logistikou, a to v mezinárodním měřítku. Ve šlapanickém průmyslovém parku vytvoříme logistické centrum, které bude všem našim silným partnerům poblíž,“ uvedl ředitel logistiky ČSAD Hodonín František Kyncl.

Brno už má s holandskou společností řadu zkušeností. „A my máme zase dobré zkušenosti s Brnem,“ dodal Vos. CTP postavilo například průmyslové zóny v Modřicích či Černovické terasy.

„Šlapanice jsou pro tak velký projekt ideální. Nacházejí se blízko dálnic D1 a D2 i mezinárodního letiště. Výhodou je také blízkost železniční tratě, která povede až k budovám v parku. To činí tento projekt unikátním,“ uvedl Vos.

Právě dopravní dostupnost je podle analytika portálu Finance.cz Michala Rumla jedním z hlavních důvodů, proč se firmy soustřeďují do parků.
„Velkou výhodou Brna, která zvyšuje jeho atraktivitu, je jeho strategická poloha v republice i v celé Evropě. Brno je tak ideální pro velké logistické společnosti, či firmy závislé na externích dodávkách materiálů či dílů,“ konstatoval Ruml.