Stačilo málo a z cukráře byl umělecký řezbář. „Rozmýšlel jsem se mezi cukrařinou a prací se dřevem. Ale jelikož i rád vařím, stal jsem se cukrářem,“ popisuje své začátky Kratochvil. Začínal jako každý jiný cukrář na učilišti. Práci však dělal s radostí a už při studiu si našel praxi v brněnské cukrárně Pusinka. „Měl jsem tu výhodu, že jsem pracoval už při škole a po tom, co jsem ji ukončil, jsem hned nastoupil do zaměstnání, “ popisuje svůj osud cukrář.
Nyní je z něj mistr ve známé brněnské cukrárně a má za sebou jedenáctiletou praxi. Role se tedy obrátily a mladé učně, kteří žádají o praxi, teď hodnotí on. „ Mám vždy se školou dohodu, že si jejich žáky vyzkouším. Hned se dá poznat, jestli tuto práci člověk dělá s láskou a hlavně jestli má talent. Ten je určitě třeba,“ vysvětluje Kratochvil.

Podle něj je v cukrářské profesi důležité sledovat novinky a trendy a neomezit se jen na klasické produkty. Proto Jiří Kratochvil absolvoval kurz umělecké cukrařiny první třídy. „ Jednalo se o kurz, kde jsem se učil vyrábět z čokolády a plastického cukru. Tato hmota je na rozdíl od marcipánu čistě bílá, kdežto marcipán je spíš smetanový, “ říká Kratochvil.

Zakázky jsou rozmanité a zákazníci mají různé požadavky, takže práce je stále dost, což ale je důvod, proč tuto práci Jiří Kratochvil dělá. „Mám rád práci, při které něco vzniká, něco se vyrábí. Pokud má člověk co tvořit, může být přeci v práci spokoje,“ s úsměvem podotýká Kratochvil.
Chvílemi se zdá, že služby, které svým zákazníkům cukrář nabízí, nemůže jeden člověk sám zvládnout. Cukrář Kratochvil však vysvětluje, že na práci v žádném případě není sám. „Mám zde tým lidí, kteří zastanou velký kus práce a na mě je třeba konečné nazdobení dezertu,“ vysvětluje.
Jeho práce však není jen pečení a zdobení sladkých pochoutek. „ Dokážeme vyrobit dorty přesně podle zákazníkova přání, třeba podle fotky,“ říká.
Zajímavostí je cukrářova svatební poradna. „Poradím budoucím manželům jak se svatebním dortem, tak s množstvím cukroví a výslužky pro hosty,“ poznamenává Kratochvil. Spokojenost zákazníka je totiž pro něj to nejdůležitější.