Akce brněnského Design centra popularizují design nejen v jihomoravském regionu, ale po celém světě. Pořádá i semináře, workshopy nebo konzultace pro malé podnikatele.

„Mnoho malých podnikatelů krachuje, protože nepoužívají správně design pro své výrobky. Tak jim radíme, jak na to. A stejně to dělají i zahraniční design centra,“ uvedl ředitel centra Karel Kobosil.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman je ale toho názoru, že činnost centra nahradí raději rozdělováním peněz, které potřebovalo k provozu. „Dvacet milionů, které sem ministerstvo ročně dává, bychom rozdělili pomocí grantů, mohl by se o ně přihlásit kdokoliv,“ prohlásil Říman.

Podle Kobosila by ale tento systém nebyl příliš efektivní. Říká, že touto formou ministerstvo dokáže oslovit maximálně tři sta firem. „My poradíme tisícovkám společností. Ty, které u nás byly před rokem nebo dvěma a moc se jim nedařilo, jsou na tom teď naopak,“ podotkl Kobosil.

Ministr Říman, jehož úřad Design centrum platí, ustanovil náměstka, který má do poloviny roku připravit návrh, jak situaci řešit. On sám se kloní k privatizaci. „Design centrum je zastaralý mohykán, není důvodu, aby jeho činnost vykonávala státní instituce,“ pronesl Říman.

Ale podle podnikatele Pavla Blaty, blanenského výrobce minimotorek, by se mělo centrum zachovat, protože tu za něj není adekvátní náhrada. „Kvalitní design by se měl vždy vybírat přes návrhářské soutěže. Takové, jaké pořádá brněnské centrum,“ řekl podnikatel. On sám design rozhodně nepodceňuje. „Je důležitý, protože materiál zůstává, ale jeho podoba může úspěch výrobku dost ovlivnit,“ prohlásil Blata.

Zrušení Design centra vidí jako absurdní i brněnský grafik Michal Chládek. „Nemají tam jen umělecké věci, ale i užitkové předměty. A ty by měly tvořit protiváhu těm nejrůznějším plastovým židličkám, které jsou k vidění na každém kroku,“ prohlásil.

Podle něj je vynikající, že na moderní design se mohou zajít podívat i lidé, kteří se designem neživí. Domnívá se, že profesionálové design centrum nepotřebují, protože vědí, jaké jsou trendy. Ale například malého podnikatele by výstavy mohly inspirovat. „Na úroveň našeho designu bychom měli být hrdí a pyšnit se jím,“ zdůraznil Chládek.