Ze současných provozovatelů někteří oznámili zájem se výběrového řízení účastnit. Záměr expandovat do dalších krajů potvrdila i slovenská společnost Air – Transport Europe (ATE), která letos obhájila provoz všech středisek vrtulníkové záchranné služby na Slovensku. V Česku provozuje ATE od roku 2017 středisko v Olomouckém kraji. To je jako jedno z prvních navíc od září nově vybaveno palubním navijákem pro speciální zásahy přímo ze vzduchu.

V Česku má vlastní leteckou základnu pro záchrannou službu deset krajů. V šesti zajišťují její provoz soukromé společnosti, ve zbývajících čtyřech vzlétají k zásahům policejní nebo armádní vrtulníky. Toto nastavení se má od roku 2021 změnit. Ministerstvo zdravotnictví v současnosti připravuje výběrové řízení na nové provozovatele, kteří mají zajišťovat provoz krajských středisek až do roku 2028. Nově budou soukromníci létat v Jihomoravském a Jihočeském kraji.

Nové provozovatele letecké záchranné služby hledali letos i na Slovensku. Podobně jako v předchozích letech bude Slováky ze vzduchu zachraňovat společnost ATE, která obhájila provoz všech slovenských středisek na dalších šest let.

„Z rozhodnutí o vydání nových povolení pro provozování všech středisek vrtulníkové záchranné zdravotní služby máme velkou radost. Je to pro nás obrovská výzva, ke které přistupujeme s velkým respektem a zároveň motivací pracovat s ještě větším nasazením, abychom pacientům, kteří potřebují naši pomoc, poskytli nejlepší možnou přednemocniční péči,“ uvedl jednatel Milan Hoholík.

Společnost ATE potvrdila zájem účastnit se výběrového řízení v Česku a expandovat do dalších krajů. Aktuálně je jedním ze tří soukromých provozovatelů na českém trhu a od roku 2017 provozuje středisko v Olomouckém kraje.

„V minulých dnech jsme vybavili olomoucký vrtulník EC135 T2 – Airbus palubním navijákem, který je určen pro speciální záchranné akce s využitím lanové techniky. Efektivnější palubní naviják nahradil původní techniku lanového závěsu z boční strany vrtulníku. V celé České republice s palubním navijákem létá pouze armádní letecká záchranka, vrtulníky ostatních provozovatelů ho ve svém vybavení nemají,“ uvedla Zuzana Hopjaková, mluvčí společnosti ATE.

Palubní naviják je jednou z lanových technik, která umožňuje záchranářům vyzvednout pacienty nebo evakuované z těžce přístupného terénu a následně je transportovat do nejbližšího zdravotnického zařízení. Délka ocelového lana palubního navijáku, který je pevně nainstalován na boku vrtulníku, dosahuje 50 metrů.

Týmy záchranářů, lékařů a pilotů zároveň absolvovaly v Olomouci dvoudenní výcvik. Ten je pro rychlý a bezchybný průběh budoucích zásahů nezbytný. Výcvik se skládal z teoretické přípravy a po jeho absolvovaní následoval praktický výcvik s neživým břemenem, nácvik navigace pilota palubním operátorem přesně nad místo zásahu, nácvik techniky připínání a spouštění lékaře z vrtulníku a následného připínání pacienta na zemi a jejich společné vytažení zpět na palubu.

Právě na horách patří speciální záchranné akce s využitím lanové techniky mezi nejčastější. Při nedávném bouřkovém neštěstí v Tatrách zasahovali záchranáři za pomoci podobného typu palubního navijáku, jakým je nyní vybaveno středisko v Olomouci.