Kde sehnat peníze, když město nechce příští rok zdražovat jízdenky? S takovou otázkou si lámali hlavu lidé ve vedení Dopravního podniku města Brna. Aby alespoň částečně snížili ztrátu, rozhodli se, že pronajmou střechy svých vozoven výrobcům energie. Ti na ně umístí své solární panely.

Dopravní podnik zatím počítá s využitím čtyřech vozoven. „Firmám nabídneme střechy v areálech v Pisárkách, Medlánkách, Slatině a Husovicích. Za pronájem místa pro takzvané fotovoltaické články dostane dopravní podnik dva až tři miliony korun ročně,“ sdělila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Výběrové řízení na pronájem střech vozoven už skončilo a dopravní podnik už spolu s vítěznou firmou začal pracovat na stavbě elektráren. „O střechy mělo zájem pět firem a o vítězi rozhodla nejvyšší nabídnutá cena,“ upřesnil náměstek brněnského primátora a místopředseda představenstva dopravního podniku Martin Ander.

Jméno vítězné firmy, která solární elektrárny v létě příštího roku spustí a podle smlouvy bude spravovat dvacet let, nechtěl prozradit. „Ještě nemáme podepsanou smlouvu. Kvůli změně velikosti povrchu solárních panelů ve Slatině ji musíme ještě doladit,“ vysvětlil Ander.

Sluneční elektrárny zažívají v poslední době velký boom. To přivedlo dopravní podnik k myšlence pronajmout střechy soukromé firmě tak, jak už to například dělají některé brněnské školy. „Výrobci elektrické energie mají o pronájem střech velký zájem. Začali se na nás s nabídkami sami obracet,“ uvedl Ander.

Podle ekonomického analytika společnosti Cyrrus Marka Hatlapatky způsobuje současný rozmach budování solárních panelů výhodná státní podpora alternativních zdrojů energie. „Dotace a cenové zvýhodnění elektřiny vyrobené ze sluneční energie tak výhodné, že kdo má možnost ji na střechách vyrábět, dělá to,“ uvedl Hatlapatka.

Peníze nestačí

Peníze, které dopravní podnik ze sluneční energie získá, na pokrytí jeho ztrát nestačí. Potřebuje ušetřit i jinde. „Společnost musí snížit provozní náklady. Musí fungovat efektivněji,“ zdůraznil Hatlapatka. Podle něj navíc nebude státní podpora solárním elektrárnám nekonečná a bez současného zvýhodnění o ně už nebude takový zájem.

Toho se však náměstek Ander nebojí. „Přinejhorším bychom vyráběli elektřinu pro vlastní potřebu. Ale nepředpokládám, že stát nějak výrazně svoji podporu omezí,“ tvrdí Ander.

Plán společnosti, jejímž jediným akcionářem je město Brno, má podporu i u opozice v městském zastupitelstvu. „Můžeme si přát jen víc takových projektů, které získají peníze. Dopravní podnik je totiž zatím spíše polyká, než vydělává,“ řekl například zastupitel a starosta Brna­ střed Libor Šťástka.

Dopravní podnik hledá i další způsoby, jak si vydělat více peněz. Na to, že zastupitelé změní názor a příští rok zdraží jízdné, spoléhat nemůže. „Zavázali jsme se, že zdražovat nebudeme. Tento slib platí, takže musíme hledat rezervy jinde,“ prohlásil Ander.