Na dvaadvaceti tisících čtverečních metrech je místo pro padesát obchodů, které budou otevřeny v pracovních dnech od desíti do osmi hodin a o víkendech od desíti do šesti hodin. „Jsou zde obchody s oblečením, elektronikou, hračkami i sportovními potřebami. Návštěvníci tady najdou i bankovní pobočku, lékárnu, čistírnu nebo opravnu obuvi. Zaparkovat mohou na celkem šesti stech krytých i otevřených parkovacích místech,“ vyjmenoval marketingový ředitel developerské společnosti AIG/Lincoln, která centrum postavila Tomáš Grepla dodal, že zatím je pronajato devadesát procent plochy.

Součástí nákupního centra je už pátý brněnský hypermarket Tesco, kde mohou lidé nakupovat denně od sedmi hodin ráno do jedenácti hodin večer. „Nabízíme jak potraviny, tak drogerii a další nepotravinové zboží,“ uvedl ředitel hypermarketu Tesco v Brně-Bohunicích Luboš Jurčík.

Studenti, vyučující, lékaři i lidé z nedalekých sídlišť se mohou občerstvit v několika restauracích a kavárnách. „Můžeme se tu najíst. V kampusu moc možností není,“ pochválila zázemí náměstíčka studentka zubního lékařství Karina Nimrichtrová.

Nové centrum oceňují nejen studenti, ale i obyvatelé sídlišť v Bohunicích a Novém Lískovci. „Je skvělé, že tady něco takového vyrostlo. V okolních čtvrtích nic podobného není. Přehlásím se i na místní pobočku banky, abych nemuseli jezdit daleko,“ pochvaloval si Pavel Budinský z Nového Lískovce.

Zázemí nákupního centra možná využije i Masarykova univerzita. „Jednáme o možnosti, že bychom v centru vybudovali univerzitní menzu,“ uvedla mluvčí brněnské Masarykovy univerzity Tereza Fojtová. V takovém případě by kampus s centrem spojovala nadzemní lávka.

Náměstíčko je výjimečné zejména svou architekturou. Lidé nebudou vcházet do velkých domů, ale rovnou z centrálního náměstí vidí na obchody, do kterých vchází z venkovní promenády. Jedinou malou obchodní pasáž tvoří několik obchodů u Tesca.

Campus square je dobře dostupné hromadnou dopravou a z centra Brna k němu lidé dojedou za patnáct minut. „Cestující do nového centra mohou použít zastávku Nemocnice Bohunice, která je v jeho těsné blízkosti. Jede na ni několik linek. Na některé budeme dokonce nasazovat delší autobusy, takže přepravíme víc lidí,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

…Ekonom Ondřej Moravanský o novém nákupním centru v Brně říká: Poloha u kampusu je výhodná

Campus Square bude dalším brněnským nákupním centrem. Ekonomický analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský upozorňuje na to, že hůře dostupná centra mohou časem pocítit menší zájem lidí.

Bude mít nákupní centrum v Bohunicích dostatek zákazníků?

Myslím, že tam je velký potenciál. Vznikne tam univerzitní kampus, takže zákazníků bude dost. Všechna obchodní centra v Brně jsou zatím spíše v jižní části města, takže toto centrum bude velmi atraktivní pro blízké sídliště Bohunice a Nový Lískovec a díky nedaleké dálnici také pro mnoho obcí v okolí Brna.

Je tedy poloha u kampusu výhodná?

Ano, ovšem spíše pro malé kavárny nebo podobné podniky. Ty více zapadají do životního stylu studentů a akademických pracovníků. Sezonně může asi hrát roli i blízkost Masarykova okruhu.

V Brně je několik nákupních center a pořád mají zákazníky. Kde se pořád berou?

Brno přece jen není bezedné, a když se v současnosti všechna nákupní centra uživí, tak to určitě není dlouhodobě udržitelný trend. Očekává se ekonomický útlum, omezování růstu platů, nebo dokonce propouštění, a tím se sníží ochota lidí nakupovat. Myslím, že první na řadě v poklesu počtu zákazníků budou zejména ta nákupní centra, která jsou hůře dostupná a v jejichž okolí nebydlí nebo nepracuje velký počet lidí.

Co může nové centrum znamenat pro malé obchodníky?

Je to další konkurence a další zhoršení možností prosadit se. Na druhou stranu mají malí obchodníci výhodu, že nejsou anonymními obchody. Mají stálé zákazníky a mohou lépe reagovat na jejich potřeby a vycházet jim individuálněji vstříc.


Střed města: přes týden víc po ruce

Obchodníci v centru Brna zatím odliv zákazníků kvůli konkurenci nákupních středisek v okrajových částech Brna nepociťují. Brňané nakupují v hypermarketech hlavně o víkendech, přes týden dají přednost menším obchodům ve středu města.

„Plno tu máme hlavně ve všední dny, kdy jsme víc po ruce. O víkendu lidé jezdí kupovat boty zase víc třeba do Olympie. Velké obchodní domy nám tržby ale zatím nijak nesnižují,“ řekla vedoucí obchodu Baťa v České ulici Markéta Sedláčková.

Své místo i zákazníky si v centru drží také malé tradiční obchody. Nákupní střediska a hypermarkety je prý neohrožují. „Nabízíme lidem například výrobu dárkových košů z potravin, které u nás koupí. To hypermarkety nedělají, takže zákazníků máme dost,“ řekla Soňa Ďatková z obchodu s potravinami MixMax v České ulici. Někteří Brňané na obchodech v centru oceňují hlavně lepší kvalitu.

„Maso si raději vyberu v řeznictví. Vakuovaným balíčkům v hypermarketu nevěřím. Navíc i v centru mají slevy. Na rozdíl od hypermarketů ale zlevněné zboží opravdu nakonec mají,“ řekla Marie Podzimková z Brna.

Prodejci lákají také na osobnější jednání. „Zákazníků trochu ubylo, ale máme tu několikaletou tradici a personál, který umí pořádně poradit,“ řekl vedoucí obchodu s domácími potřebami v Masarykově ulici Jan Cimrman. Ten si navíc pochvaluje, že mu teď kvůli výluce v Husově ulici zákazníky přivážejí tramvaje přímo před výlohu.