Sdružení automobilového průmyslu pravidelně registruje informace o vývoji automobilové výroby v Česku i v zahraničí. Ředitel jeho sekretariátu Antonín Šípek říká, že rostoucí zájem o nová auta dokládá vysoká návštěvnost na Autosalonu 2007 i vývoj automobilismu v republice.

V čem je Autosalon 2007 významný a proč se kvůli němu lidé sjíždějí právě do Brna?

Je to jeden ze sedmi nejprestižnějších autosalonů vůbec. Rok od roku stoupá jeho návštěvnost i počet vystavovatelů. To, že se pořádá v Brně, je z čistě praktického důvodu. Jinde v republice ho zorganizovat nelze, protože jen Brno nabízí dostatečné výstavní plochy.

Dá se vzhledem k vysoké návštěvnosti tvrdit, že zájem českých automobilistů o koupi lepších aut roste?

Ano, je to nový trend. Svaz automobilového průmyslu ho zaregistroval a sleduje. Už teď můžeme konstatovat, že polovina z českých řidičů má v garáži auta střední třídy nebo velkoprostorové automobily. Samozřejmě, že druhou polovinu stále tvoří ti, kteří si koupí raději něco menšího. Vždy záleží na kupní síle. Obecně lze ale říci, že je na českém trhu velký prostor pro nová auta.

Proč nevznikla ještě žádná automobilka v Brně, když se tam každoročně setkávají milovníci aut?

To je otázka spíše pro investory. Řekl bych, že v Brně nejsou dostatečné pracovní síly, nebo možná chybí tradice, která by mohla město svázat s automobilismem. Jižní Morava má zase svá specifika, třeba Zetor, kterému se opět začíná dařit.

Řeší už automobilky problémy s nedostatkem ropy?

Používání alternativních paliv se stává nutností. Ropný šok se bude odstraňovat postupně, nejprve pomocí hybridních vozidel, která mají o třetinu menší spotřebu. Kombinují totiž klasické motory a elektromotory, jsou šetrnější k životnímu prostředí, protože ve městech přecházejí plynule na elektřinu. Některé automobilky už hybridní auta vyrábějí, například Toyota.

Další firmy chtějí přejít přímo na alternativní zdroje, což se ale projeví v ceně. Nejpoužívanější vodík je energeticky nákladný, my bychom na jeho výrobu potřebovali desítku Temelínů.Většinou však platí, že firmy začínají s něčím levnějším, zemním plynem nebo LPG.

Není užívání alternativních zdrojů nebezpečné?

Přestože se auta s plynovým pohonem setkávají často s nedůvěrou, není čeho se bát. Tyto motory procházejí přísnými zkouškami.

Když se nemusíme obávat alternativních zdrojů, nečeká náš trh „hrozba“ od asijských automobilek, které nás mohou „zavalit“?

Automobilismus je globální. Přílivu firem z Asie se neubráníme, stejně jako se mu neubránily Spojené státy americké. Na druhou stranu je ale Evropa více konzervativní, zatím jsme vůči těmto automobilkám poněkud nedůvěřiví. I škodovce trvalo deset let, než se zbavila svého image auta z východu.