„Nabídka mlékařů je mnohem vyšší než poptávka v obchodech. Konečnou cenu v obchodech neovlivňují zemědělci, ale obchodníci. Mléko totiž vykoupí za určitou cenu, ale jakou si na to narazí marži, záleží jen na nich," vysvětlil Musil.

To potvrdil i Vlastimil Kratochvíl z mlékařského odbytového družstva Morava, které sdružuje 114 podniků a zemědělců. „Zásob mléka je hrozně moc. S tím si mlékaři nevědí rady a nabízí ho pod cenou. Někteří už teď přemýšlejí o ceně pod sedmi korunami," sdělil Kratochvíl.

Doplnil, že průměrná červnová cena za litr mléka byla v družstvu Morava 7,62 koruny. „Jsme ještě nadprůměrní, jinak byl v červnu republikový průměr kolem 7,35 koruny za litr," vypočetl Kratochvíl.

Někteří zemědělci se se ztrátou srovnali, další ji nahrazují jinak. „Samozřejmě, že je to problém. Momentálně prodáváme litr za 7,39 koruny. Ztráty nahrazujeme například dodávkou jatečních zvířat," řekl předseda Vladimír Šikula z družstva vlastníků Ochoz – Běleč, které také patří do mlékařského odbytového družstva Morava.

Podle Kratochvíla ceny ještě budou kvůli nadbytku mléka klesat. Dodal ale, že výhledově objem produkovaného mléka klesne. „Největší objem je vždycky v květnu a červnu. V červenci už klesá. Takže objem bude menší," vysvětlil Kratochvíl.

Na český trh se ale kvůli tomu dostává polské mléko, a to by mohlo mít v budoucnu za následek snižování výroby mléka v České republice. Tomu chce ministerstvo zemědělství zabránit podporou chovatelů dojnic. „Očekáváme, že letos přidělíme 473 milionů na dojný skot a asi 143 milionů korun na prasata. Chceme tak posílit oblasti, které v poslední době čelí nízkým výkupním cenám," uvedl ministr Marian Jurečka.

Podle Kratochvíla ale tento způsob nemá smysl. „Léčení pomocí národních programů je sekundární. Dávají se peníze, aby se podniky udržely při životě, ale není to řešení. Problém musí řešit Evropa," vysvětlil Kratochvíl.

Podle něj je to ale velmi problematické. „Jedná se o společenství různých ekonomik, a proto je to složité. Řešení může trvat roky a pak se najednou zjistí, že problém už zmizel sám," řekl Kratochvíl.

Zástupci chovatelských svazů se na úterním jednání s Agrární komorou domluvili na tom, že připraví plán marketingové kampaně na podporu pití tuzemského mléka.