Obrněnec má uvézt výsadkovou skupinu osmi vojáků a další tři členy posádky. „Projekt nyní prodělává revizi a společně s partnery dokončujeme dvě varianty," uvedla pro server Euro.cz jednatelka firmy Zetor Engineering Isabela Vršková. Zetor Engineering je dceřiná společnost líšeňské firmy Zetor Tractors.

Že to výrobce traktorů myslí s bojovými transportéry vážně, dokazuje také fakt, že v květnu vstoupil do Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České republiky. Do konce roku chce firma sestavit první stroj pro zkoušky.

Transportéry Wolfdog by mohly v české armádě nahradit současná bojová vozidla pěchoty BVP-2, která zastarávají.

Zbrojovka v Brně• Zbrojovka vznikla v roce 1918 a její úkol bylo zásobit československou armádu lehkými zbraněmi.
• V období 2. světové války vyráběla letecké motory, pušky a kulomety pro německou armádu.
• Po válce a znárodnění v podniku začala výroba traktorů Zetor. Podnik Zetor se následně odštěpil a nyní navazuje na zbrojařskou tradici Zbrojovky.

Vůči plánu výrobce traktorů jsou někteří odborníci skeptičtí. „Vývoj pásových vozidel je velmi náročný a drahý. Oproti traktoru mají složitý podvozek, který potřebuje ochranu proti minám," zmínil šéfredaktor časopisu ATM zaměřeného na vojenství Michal Zdobinský.

Pásová vozidla se mohou pohybovat i velmi náročným terénem a ve srovnání s kolovou vojenskou technikou jsou odolnější vůči střepinám a průstřelům. „V devadesátých letech chtěly zbrojařské firmy všechnu techniku dávat na kola. Ale třeba Afghánistán má pro ně těžký terén," vysvětlil Zdobinský. Podle něj brněnskou firmu handicapuje i fakt, že nemá ve zbrojním průmyslu známé jméno.

V minulosti tomu ovšem tak nebylo. Zetor vznikl z brněnské Zbrojovky po druhé světové válce. „Zpočátku se v podniku opravovaly a montovaly pušky vzor Manlicher, později německé pušky vzor Mauser 98 a vzor 23," uvedla webová Encyklopedie dějin Brna.

Zatím není jasné, jestli chce firma vyrábět obrněná vozidla v Brně a nabídne tu pracovní místa.