Čerstvě představený design od studia Pininfarina má Zetoru především přilákat další zákazníky. „Vyjadřuje budoucnost značky. Zákazníkům chceme nabídnout vedle technicky vybaveného stroje i moderní, nadčasový, plně funkční design," popsala plány firmy ředitelka Úseku korporátní komunikace Zetoru Margaréta Víghová, podle které se však společnost nehodlá odstřihnout od dosavadní tradice.

BBC v pozoru

O představení nového designu Zetoru na hannoverském veletrhu informovala světová média včetně zpravodajského kanálu BBC nebo novin Daily Mail. Odborníci snahu o moderní pojetí strojů chválí. „Kryt je do detailu promyšlený a odkazuje na vysoce odbornou práci. I přes složité plochy se jednotlivé prvky navzájem doplňují a tvoří dobře rozpoznatelný celek," řekla průmyslová designérka Magda Banáková z brněnské společnosti Faktum Design.

Podle ní se Zetor nyní představuje jako výrobce moderních strojů. „Doufám, že se podaří spustit sériovou výrobu tak, aby zachovali navržený design a aby zároveň nenarušili praktičnost a efektivitu strojů," dodala Banáková.

Zemědělci Janu Odehnalovi se nová podoba traktorů líbí, ale dodává, že hlavní je výkon a spolehlivost. „Traktor je pracovní stroj, ne auto na chlubení. Uznávám, že pěkná karoserie může zaujmout, ale jako zákazníka mě spíš zajímá cena a co traktor umí," podotkl.

Ekonomický analytik Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus upozornil na velkou konkurenci na trhu se zemědělskou technikou. „Obzvláště na západě Evropy, kam se Zetoru doposud nepodařilo příliš proniknout. Právě novým designem společnost na svou produkci víc upozorní, což by jí mohlo otevřít dveře i k tamním náročným odběratelům," komentoval.

Zacílení na západoevropské zákazníky potvrzuje i Víghová. „Chceme upevnit naši pozici na trzích, jakými jsou Německo, Velká Británie, země Beneluxu či Francie. Proto hledáme nové dealery a partnery," sdělila ředitelka korporátní komunikace.

Zetor vyváží asi pětaosmdesát procent výrobků. Patří mezi největší firmy z oboru v střední a východní Evropě. Nejvýznamnějším trhem je Polsko, následované USA a Skandinávií. „Velký úspěch firma zaznamenala také v Iráku, kam dodala hned několik set nových strojů," dodal analytik Šimara.

Na veletrhu Agritechnica společnost předvedla i nejnovější modelovou řadu traktorů Crystal, která navazuje na stejnojmenný typ vyráběný před sametovou revolucí. Po delší době jde o stroj s šestiválcovým motorem o výkonu 144 a 163 koní. „Traktory řady Crystal jsou nyní nejsilnějšími stroji v nabídce naší značky. Jsou odolné a efektivní, což ocení hlavně majitelé velkých farem," podotkl ředitel technického úseku společnosti David Kollhammer. Sériová výroba traktorů Crystal začala letos v létě a k dostání budou asi za půl roku.

Nové modely

Pro příští rok Zetor chystá investice za 175 milionů korun. Chce vyvíjet nové modely, o které by pak mohl rozšířit svou nabídku. „V nejbližší době plánujeme rozšířit modelovou řadu Major o dva nové stroje. Na Agritechnice v Hannoveru jsme představili prototyp tříválcového traktoru s výkonem devětačtyřicet koní, který se má stát základem nové, v pořadí již páté, modelové řady. A práce budou pokračovat i na nejsilnějším stroji o výkonu dvě stě koní," popsala plány společnosti Víghová. Celkově Zetor plánuje výrobu šesti modelových řad.

Podle Šimary se situace firem vyrábějících zemědělskou techniku zlepšila. „Krátce po propuknutí finanční krize si trh se zemědělskou technikou prošel špatným obdobím. Od té doby však již ekonomika znovu ožila, což se projevilo i zvýšeným zájmem zemědělců o novou techniku," dodal analytik.

PETRA HANZLOVÁ