Ministerstvo dopravy v tuto chvíli postupuje podle harmonogramu liberalizace dálkové železniční dopravy, který odsouhlasila vláda v roce 2009. Ta má za cíl vpustit konkurenci i na státem dotované linky. V případě trasy Brno-Praha ovšem může nový dopravce začít jezdit nejdříve v roce 2017. „Každý dopravce bude mít možnost se zúčastnit veřejného výběrového řízení. Rozhodující bude cena, ale přihlížet se bude i k nabídce kvalitních služeb," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Na vlastní náklady

Doplnil, že na na linkách Praha – Havlíčkův Brod – Brno a Praha – Česká Třebová – Brno může konkurenční dopravce na trh vstoupit i před zahájením tendru, pokud splní podmínky dané zákonem, například mít licenci, přidělenou kapacitu dráhy a personál. „V takovém případě však musí počítat s tím, že dopravu bude provozovat na své vlastní náklady bez státních dotací," doplnil mluvčí.

Jančurovi se však tak dlouho čekat nechce. Co nejdříve plánuje schůzku s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou, aby s ním probral převzetí trasy Brno-Praha. „Udrželi bychom stejný jízdní řád i kapacitu vlaků. Dráhy dostávají na provozování této trasy dotaci šest set milionů korun ročně, což je nesmyslný výdaj. Doprava na této trase dotaci nepotřebuje. Budeme u ministra požadovat, aby dráhy o dotaci přišly nebo z této trasy odstoupily," zdůraznil Jančura.

Jízdenky za korunu

Student Agency je připravená nasadit první vlaky už v prosinci 2014. Podle něj se provoz vyplatí i bez dotace. „Vyděláváme na autobusovém spojení a náklady na vlak vychází úplně stejně. S dotací 600 milionů korun ročně můžeme prodávat jízdenky za korunu a stejně neproděláme. Ani s vozovým parkem není problém. Zrovna nám vyrábí nové vagony, které nasadíme na trasu Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, která také začne jezdit od prosince 2014," dodal Jančura, který v případě převzetí vlakové trasy plánuje zrušit autobusové spoje mezi Prahou a Brnem.

České dráhy si Jančurovu kritiku nepřipouštějí a upozorňují, že na objednávku ministerstva dopravy neprovozují pouze linku Brno-Praha, ale provoz mezistátní linky Praha-Budapešť nebo Vídeň. „Ta kromě obsluhy Prahy a Brna zajišťuje také obsluhu Kolína, Pardubic, České Třebové a Břeclavi a dále zajišťuje spojení republiky na základě mezinárodních dohod s Rakouskem, Slovenskem, Maďarskem a v současnosti i se Srbskem," sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ten také doplnil, že speciální vlaky D1 Express, které jezdí pouze mezi Prahou a Brnem, provozují zcela bez státní dotace.