Chceme v Evropě brněnské nádraží, o silnici R43 do Svitav ale zatím nestojíme. Tak by se dal zkrátit vzkaz Evropské komise Brňanům, který dnes posílá do Česka.

Po několikaměsíčním čekání totiž Evropská unie schválila stopadesátimiliardový balík korun, který má do roku 2013 do České republiky dorazit. O tom, že evropská komisařka Danuta Hübnerová balík peněz pro rozvoj dopravy v České republice podepíše, informoval brněnský Deník Rovnost minulý týden.

„Komise schválila spolu s penězi také seznam projektů, které jsou pro Evropu důležité. Je tam například brněnské nádraží nebo rozšíření dálnice D1 u Kývalky na šest pruhů. Silnice R43 se ale na seznam nedostala,“ řekla tajemnice stálého zastoupení České republiky v Bruselu Šárka Dybczaková. Prý to ale neznamená, že by silnice do Svitav už byla pro Evropskou unii mrtvá.

Podle brněnského náměstka primátora za Stranu zelených Martina Andera je logické, že problematická silnice v seznamu chybí. „Na tento problém upozorňujeme dlouho. Brusel nikdy nepodpoří, aby silnice takového významu vedla přes místa, kde žijí lidé. A R43 je naplánovaná přes Bystrc a vesnice v okolí Brna,“ řekl Ander.

Podle radního Jihomoravského kraje Jaroslava Pospíšila ale za tento konkrétní ne〜úspěch při snaze o získání peněz z Bruselu můžou z části právě zelení. „Sedí teď nejen ve vládě, ale i na brněnském magistrátu. Nechci spekulovat, ale myslím, že to má souvislost. Teď musíme jen doufat, že peníze získáme ze státní pokladny,“ věří Pospíšil.

Evropská unie může zaplatit až pětaosmdesát procent nákladů na jednotlivé stavby. Už teď je ale jasné, že v případě brněnského nádraží to nebude ani polovina. „Rozpočet na železniční uzel bude maximálně osmnáct miliard. Budeme žádat o sedm,“ uvedl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Právě tato státní firma bude nové nádraží stavět.