Státní podnik okolnosti obchodu tají. Brněnskému Deníku Rovnost se však podařilo nájemní smlouvu získat. Podle ní získá pozemky a budovy, které má opravit, na čtyřicet let firma ovládaná z Kypru. Po tuto dobu na ně bude mít předkupní právo.

„Výběrové řízení bylo neveřejné, aby nedošlo k problémům. Nádraží v Brně je totiž citlivější záležitost než všude jinde,“ vysvětlil tajnosti kolem kontraktu manažer projektu vítězné společnosti Brno new station development Radek Konečný.

Společnost vlastní firma Getonix a tu zase kyperská Callies enterprises. Kdo za ní stojí, nechtěl Konečný říct. „Vlastník může být Klaus, Paroubek nebo bin Ladin,“ žertoval o neprůhledné struktuře Konečný. Přislíbil však, že tento týden se vlastnické vztahy vyjasní. České dráhy zůstávají při popisu výběrového řízení velmi stručné. „Zúčastnilo se šest společností. Vyhrála nejvýhodnější nabídka od společnosti Brno new station development,“ shrnula všechny veřejné informace Markéta Krausová z tiskového oddělení drah. Nabídky ostatních firem ani jejich jména neprozradila.

Podle ředitele nezávislé protikorupční organizace Transparency international Davida Ondračky je to velmi neobvyklé. „Státní firma je veřejný zadavatel. Proto by měla informace o výběrovém řízení poskytnout. Nejvíc mě však udivuje, že nechtěli po vítězné společnosti reference z podobných projektů v minulosti,“ řekl Ondračka. Obchod udivil i brněnské politiky. „Vedení města informaci o pronájmu pozemků pod hlavním vlakovým nádražím nemá. České dráhy to s námi vůbec nekonzultovaly. Zeptám se jich, co s tímto územím zamýšlí,“ řekl brněnský primátor Roman Onderka.

Opozice reagovala podobně. „Nedokážu si představit, proč něco takového vůbec udělaly,“ prohlásil šéf klubu zastupitelů za ODS Leo Venclík.

Koalice Nádraží v centru chce smlouvu důkladně prozkoumat. Nelíbí se jí předkupní právo pro nájemce. A domnívá se, že dráhy by nakonec mohly firmě ještě platit.

„Vypadá to jako klasický tunel,“ myslí si o podmínkách kontraktu mluvčí koalice Nádraží v centru Svatopluk Bartík. Brno new station develop〜ment i České dráhy však ujišťují, že kontrakt Brnu prospěje. Firma má do nádražní budovy investovat sto padesát milionů korun.

„V prostoru, který vznikne po odsunu nádraží vytvoříme park, městskou zeleň a vyrostou tam byty. Tržnice Malá Amerika poslouží k výstavám a podobným akcím. A ve staré budově budou různé obchody a služby,“ shrnul záměry firmy Konečný.

Projektový manažer společnosti Brno new station development Radek Konečný říká: "Jsme opatrní. Nádraží v Brně je citlivá věc."

Společnost Brno new station development má jediný účel. Využít pronajaté pozemky a budovy brněnského hlavního nádraží. V Brně má zatím jen poštovní schránku.

S brněnským Deníkem Rovnost za ni mluvil projektový manažer Radek Konečný, i když nejdřív popíral, že by měl s firmou cokoliv společného. „Je to lež a nesmysl,“ tvrdil nejdřív Konečný do telefonu na dotaz, zda je projektový manažer firmy. Za hodinu se však rozpomněl. „Byl jsem u lékaře. Nevěděl jsem, jestli mám mluvit po telefonu. Dalo by se říct, že jsem projektový manažer,“ řekl Konečný. A začal popisovat okolnosti projektu.

Proč zatím v Brně máte jen poštovní schránku?
Vše je zatím v přípravné fázi, kde stačí základní skupina lidí a téměř žádné prostory. V momentě, kdy začneme projekt uskutečňovat, budeme měnit sídlo.

Konečný akcionář na Kypru dává prostor pro různé spekulace. Kdo vůbec za firmou stojí?
Brzy dojde ke změně vlastníka. Chceme tak zamezit spekulacím typu: „Z dobře informovaných zdrojů víme, že tam má majetkový podíl Ferda Mravenec a Brouk Pytlík.“

Jedna z námitek zní, že společnost za sebou nemá žádnou historii. Jak jste přesvědčily České dráhy, že tak náročný projekt zvládnete?
V přípravné fázi jsme využili vítězného návrhu na přestavbu nádraží architektů Petra Hruši a Petra Pelčáka. V budoucnu budeme spolupracovat s dalšími pražskými, ale i zahraničními architekty.

Jak tedy bude staré nádraží a prostor kolem vypadat?
V prostoru, který vznikne odsunem nádraží, vytvoříme park. Na něj naváže nějaké zajímavé bydlení. V projektu jsme striktně vycházeli z územního plánu. Zavázali jsme se, že v průběhu pěti až sedmi let investujeme sto padesát milionů korun do zkvalitnění a opravy budov. Zásadnější rekonstrukce můžeme plánovat, až když bude definitivně rozhodnuto o poloze nádraží. Dokážu si představit, že ve staré budově budou kvalitní dražší obchody, které poslouží cestujícím. Čistě komerční využití neplánujeme, budova je památkově chráněná, takže zásadní změny nejsou přípustné.

Co když se nádraží nepřesune?
Teď je kolem nádraží spousta pozemků, které jsou zbytečné, a ty můžeme využít už v první etapě.

Proč bylo výběrové řízení tajné?
Aby nedošlo k problémům. Nádraží v Brně je totiž citlivější záležitost než všude jinde.

Brněnský primátor Roman Onderka o projektu nic neví, překvapená je i opozice. Budete s městem spolupracovat?
Už jsme vycházeli z variant, které vybralo město. Není možné na takové záležitosti s městem nespolupracovat, to je jedna z hlavních priorit.

 

Výhrady proti smlouvě

- je příliš obecná
- řeší především podmínky nájmu, využití budov a pozemků konkrétně neřeší
- přesnou podobu oprav a úprav konkrétně neřeší
- není jasné, zda mají opravy v prvé řadě zlepšit komfort cestujících, nebo přinést zisk
- zlepšení podmínek pro cestující definuje obecně
- předkupní právo příliš posiluje pozici nájemce
- České dráhy jako státní podnik obešly zákon o veřejných zakázkách
Poznámka: Vypracovala Koalice nádraží v centru