Dráhy chtějí prodat brněnské nádraží a pozemky v jeho okolí společnosti, která má nejasnou minulost i vlastnickou strukturu. Nejen, že se vzdávají státních nemovitostí ve prospěch podezřelé firmy, ale také tím zablokují přestavbu nádraží ve stávající poloze, kterou prosazujeme jako lepší řešení než odsun. S touto zprávou včera přišli lidé z koalice Nádraží v centru.

Svoje tvrzení doložili kopiemi dopisů, v nichž záměr prodeje oznamovaly České dráhy Správě železniční dopravní cesty. „Dráhy pronajaly v roce 2008 nádraží firmě Brno New Station Development. Ta měla ve smlouvě i předkupní právo, které chce teď využít,“ oznámil člen koalice Matěj Hollan.

Podle něj to ohrožuje přestavbu železničního uzlu ve stávající poloze. „Pozemky, které chtějí dráhy prodat, jsou potřebné k modernizaci nádraží v centru. Argumentace, že se plánuje přesun na jih, neobstojí. Takové plány má město už sto let,“ upozornil Hollan.

Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský potvrdil, že nádraží je na prodej. „Je to standardní proces, který se týká i jiných pozemků po celé republice. Brno New Station Development získá možnost pozemek odkoupit za tržní cenu,“ uvedl Štáhlavský. Kolik budou dráhy chtít, zatím nesdělil.

Předseda představenstva firmy Radek Konečný popřel, že o odkoupení společnost požádala. „Pokud od drah přijde dobrá nabídka, samozřejmě o ní budeme uvažovat. Pro nás je ale výhodný i pronájem pozemků, který máme nasmlouvaný do roku 2048,“ zdůraznil.

Nic není ohroženo

Dráhy i firma tvrdí, že prodej nemůže nijak ohrozit plánovanou modernizaci. „Prodáváme jen zbytný majetek, který neslouží k provozování dráhy. Pozemky, kterých se podle Správy železniční dopravní cesty přestavba uzlu dotkne, ani prodávat nemůžeme,“ ujistil Štáhlavský.

Ani podle Konečného podnikatelské záměry nemohou ohrozit projekt na přestavbu v centru. „Počítáme s oběma variantami. Odsunutím na jih i modernizací v centru. Pokud někdo chce využít pozemky na nichž podnikáme, musí s námi jednat ať už si je koupíme, nebo ne,“ upozornil na dlouhodobý pronájem Konečný.

Jeho společnost je terčem kritiky už od roku 2008, kdy ve výběrovém řízení získala pronájem nádraží od Českých drah. Spolupracovala totiž s finanční skupinou AXA. Její českou a slovenskou pobočku přitom vedl současný generální ředitel drah Petr Žaluda. „Přímo Brno New Station Development pak patřila firmě Getonix s neprůhledným vlastníkem se sídlem na Kypru,“ upozornil Hollan.

Podle drah byl pronájem v pořádku. Žaluda nastoupil do vedení Českých drah až po výběrovém řízení na pronájem nádraží. „Partnera jsme vybrali v řádné soutěži mezi několika zájemci. Od roku 2008 zaplatil za nájem téměř devětatřicet milionů korun a investoval dalších devatenáct milionů do rozvoje nádraží,“ zdůraznil mluvčí Štáhlavský.

Faktem ovšem zůstává, že doposud není jasné, kdo Brno New Station Development vlastní. V představenstvu sedí vedle Konečného také místopředseda brněnské ODS Jiří Hos, ale firma je v rukou vlastníků anonymních akcií na majitele. Předseda představenstva Konečný na tom nevidí nic špatného. „Chápu, že to někoho zajímat může. Ale nemáme povinnost prozrazovat vlastnickou strukturu. Nejsme státní podnik,“ prohlásil Konečný.