Pronájem brněnského hlavního nádraží až do čtvrtka obestíraly tajnosti. České dráhy odmítaly říct, kdo stojí za společností Brno new station development, která získá jednu z nejlukrativnějších ploch v centru města na čtyřicet let do nájmu. Brněnskému deníku Rovnost se podařilo exkluzivně získat interní dokument Českých drah, podle kterého je partnerem vítězné firmy finanční skupina AXA. Té přitom ještě v lednu šéfoval nový generální ředitel Českých drah Petr Žaluda (na spodní fotografii).

„Společnost Brno new station development byla založena jako účelové uskupení pro projekt rozvoje železniční stanice Brno hlavní nádraží. Partnerem je společnost AXA, dříve Winterthur penzijní fond,“ stojí v hodnotících kritériích komise drah pro výběr partnera na úpravy a pronájem areálu brněnského hlavního nádraží. Dokument dále hovoří o tom, že AXA pomůže na projekt sehnat peníze.

Firma Brno new station development je podle textu takzvané SPV. „Je to speciálně vytvořená jednotka. Kdo SPV založil, se úplně skrýt nedá, protože je to dohledatelné. Ale k prvotnímu zamaskování to poslouží dobře. Minimálně na první pohled totiž není patrné, kdo za tím stojí,“ řekl ekonom Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus.

Vyjádření generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy se ve čtvrtek nepodařilo redakci získat. Náměstka ministra dopravy a člena dozorčí rady drah Vojtěcha Kocourka informace o napojení AXY na Brno new station development nepřekvapila. „Není tam žádný zásadní rozpor. Generální ředitel čestně prohlásil, že s bývalou firmou přerušil všechny styky. U podobných projektů je normální, že někdo velký zajišťuje financování. Nicméně dám zaměstnancům tiskového odboru Českých drah pokyn, aby uvolnili všechny informace o výběrovém řízení,“ vzkázal Kocourek.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander však chce nové výběrové řízení. „Háže to na pronájem divné světlo,“ řekl Ander. To stejné si myslí jeho kolega z rady města Brna Jiří Zlatuška. „Pevně doufám, že takové přihrávání si do vlastní kapsy není v souladu se zákonem a podaří se to zastavit,“ řekl Zlatuška.

Dráhy dosud nechtěly říct, kdo za firmou Brno new station development stojí. Vystupoval za ni projektový manažer Radek Konečný, který však teď komunikaci s médii odmítá.

Detaily kolem kontraktu nechtěl sdělit ani státní podnik. Redakci se však podařilo text dohody získat. Mimo jiné v ní bylo předkupní právo na všechny nemovitosti. Mezi brněnskými politiky informace vyvolaly poprask a do věci se vložil primátor Roman Onderka. „Máme tři podmínky. Musí zmizet formulace o předkupním právu, chceme sedět u všech jednání a chceme některé pozemky pod kolejištěm pro rychlodráhu mezi starým a novým nádražím,“ řekl v pondělí Onderka. České dráhy dosud smlouvu s Brno new station development neuzavřely.

Brněnské nádraží: Divné propletence

Pronájem pozemků pod vlakovým nádražím je od počátku podivný. České dráhy nechtějí zveřejnit, proč ve výběrovém řízení uspěla neznámá firma.

Tajnosti, spekulace a mlžení provázejí snahu Českých drah pronajmout velmi lukrativní pozemky v centru Brna neznámé firmě Brno new station development. Představitelé města se dušují, že o tom nic nevědí, České dráhy oponují, že informace mají.

Celou kauzu odstartovala snaha dozorčí rady Českých drah odsouhlasit výsledek výběrového řízení na partnera pro rozvoj brněnského hlavního vlakového nádraží. Podle původní verze smlouvy, kterou brněnský Deník Rovnost získal, měla firma pronájem získat na čtyřicet let a navíc s předkupním právem.

Brněnského primátora Romana Onderku informace o postupu Českých drah překvapila. „Dozvídáme se informace z médií,“ prohlašoval Onderka na tiskové konferenci před dvěma týdny.

České dráhy oponovaly. „Město mělo v hodnotitelské komisi svého zástupce, který měl neustále přístup ke všem informacím. Reakce města nás proto zaráží,“ odpovídal mluvčí drah Ondřej Kubala.

Firma Brno new station development vznikla teprve v březnu minulého roku. Náměstek brněnského primátora Martin Ander proto poukazoval na to, že je její vítězství ve výběrovém řízení o to podezřelejší. „Jak to mohla vyhrát firma bez zkušeností, když jednou z podmínek byla účast na podobném projektu?“ ptal se Ander, podle kterého přidávalo stín podezření také to, že má firma nejasnou vlastnickou strukturu.

Akciovou společnost podle obchodního rejstříku vlastní firma Getonix. První informace ukazovaly, že jejím vlastníkem je kyperská společnost Callies Enterprises Limited s nejasnými majetkovými vztahy. Další pak říkaly, že Getonix vlastní silná slovenská finanční skupina J&T. Ta se však od firmy a investicí do brněnského nádraží v minulých dnech distancovala.

Podivný propletenec majetkových vztahů neobjasnil ani projektový manažer Brno new station development Radek Konečný.

„Chceme zamezit spekulacím typu: Z dobře informovaných zdrojů víme, že tam má podíl Ferda Mravenec nebo Brouk Pytlík. Už brzy dojde ke změně vlastníka a pak informace zveřejníme,“ sliboval už před třemi týdny Konečný. Svůj slib ale nedodržel a přestal komunikovat úplně.

Podle interních dokumentů Českých drah, které ve čtvrtek brněnský Deník Rovnost získal, za firmou stojí významná pojišťovna AXA, jejíž českou a slovenskou pobočku do konce ledna řídil nynější šéf Českých Českých drah Petr Žaluda. Do vedení drah přitom nastoupil jediný den poté, co pojišťovnu opustil.

Kdo je Petr Žaluda
- narodil se v roce 1966 v Brně
- vystudoval Vysoké učení technické v Brně
- začínal jako asistent ve státním podniku Zetor
- přes společnosti Stork Demtec B.V., Ernst & Young, Winterthur penzijní fond a Credit Suisse Life & Pensions se - dostal až do čela firmy AXA pro Českou a Slovenskou republiku
- od 1. 2. 2008 je generálním ředitelem Českých drah.