Konec diskuzí. Nové nádraží přesuneme o osm set metrů na jih, nebo nebude nic. Dvacetimiliardový uzel začneme stavět i přesto, že by nám město dělalo problémy. To vzkazují zástupci Správy železniční a dopravní cesty, která nové nádraží postaví.

„Na konci roku 2009 začneme stavět,“ prohlásil ředitel správy Jan Komárek. Podle něj bude podnik žádat o devět miliard korun z evropských fondů. Do vlaků, které budou přijíždět ze sedmi směrů by lidé zhruba v místech vedle autobusového nádraží zvonařka měli nastupovat už v roce 2015. Dělníky, kteří budou stavět nový městský bulvár budou brňané potkávat vedle Galerie Vaňkovka už příští rok.

Debatu o tom, že by se nádraží mohlo postavit u Nových Sadů, tedy v přisunuté poloze, včera utnul primátor Roman Onderka. „Příprava úplně nového projektu by trvala nejméně šest až sedm let. A evropské dotace v období 2007 až 2013 musíme utratit do dvou let od jeho skončení, což bychom v žádném případě nestihli. Buď neuděláme nic, nebo budeme pokračovat v původním plánu,“ vysvětlil primátor Brna Roman Onderka, proč už město nebude komplikovat stavbu uzlu.

S touto myšlenkou stále nesouhlasí Onderkův náměstek Martin Ander ze Strany zelených, která je proti odsunu nádraží. Chápe ale, že zastupitelé, kteří chtějí nádraží v přisunuté poloze jsou v menšině. „Mám v tomto směru velkou důvěru v evropské instituce, které mohou ještě projekt odsunutého nádraží zvrátit,“ zmírňuje svou předvolební rétoriku Ander.

Zatím není vyloučena ani varianta, kterou v polovině týdne představil člen týmu pro zlepšení projektu Josef Veselý projekt, který počítá se starou budovou nádraží. Zastavovaly by tam příměstské vlaky. „Budeme se tím určitě zabývat. Zdá se, že to není tak razantní zásah. Hlavní částí projektu je totiž právě dvanáctikilometrový průtah městem,“ řekl Komárek.