„Prozatím jsme dostali tři odvolání proti územnímu rozhodnutí. Dvě od občanů a jedno od sdružení,“ potvrdil v pondělí mluvčí městské části Brno-střed, která rozhodnutí vydala, Roman Burián. Zároveň upozornil, že odvolání mohli účastníci řízení podávat až do pondělní půlnoci.

Příležitosti odvolat se na poslední chvíli se rozhodlo využít občanské sdružení Stará osada – Židenice. „Text odvolání jsme ještě v pondělí dopracovávali. Vadí nám především neúměrný nárůst dopravy. Místo dvou kolejí povedou Židenicemi čyři. Vlaky tu projedou jednou za tři minuty,“ upozornil zástupce sdružení Dušan Krátký.

Dodal, že spojení osobních a nákladních koridorů přinese především zvýšení hluku a také nepříjemné vibrace v domech. „Domy tak ztratí svoji hodnotu. Pro bydlení i prodej,“ povzdechl si Krátký.

Na pondělním zasedání se rozhodli podat odvolání i radní Židenic. „Víme, že roli zástupce města v územním řízení převzal v roce 2008 primátor. Přesto musíme stát na straně lidí. Rozhodli jsme jednohlasně,“ uvedl místostarosta Aleš Vytopil.

Využít nejzazšího termínu se rozhodli také zástupci ekologického sdružení Děti země. „Kromě jiného namítáme i podjatost úředníků brněnského magistrátu. Podle nás pracují ve prospěch investora. V ideálním případě mají podle nás o odvolání rozhodnout úředníci magistrátu třeba v Olomouci či Jihlavě,“ upozornil předseda sdružení Miroslav Patrik.

Brněnský primátor Roman Onderka ovšem námitku odmítá. „Úředníci jsou součástí státní správy. Ta je nezávislá a nerozlišuje se jestli sídlí v Brně, Liberci, Olomouci nebo někde jinde,“ tvrdí Onderka.

Podle mluvčího investorské Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally jsou odvolání dalším zdržení v přípravě přesunu nádraží. „Je to další oddálení projektu,“ povzdechl si Halla. Optimističtější je primátor. „Odvolání jsme čekali. Jsem přesvědčený, že nezpůsobí zdržení,“ řekl Onderka.

Jenže příznivci odsunu nádraží nemají vyhráno ani pokud magistrát v zákonné třicetidenní lhůtě všechna odvolání zamítne. „Územní rozhodnutí pak napadneme žalobou. V roce 2008 jsme s ní uspěli, šanci máme i nyní,“ uvedl Krátký ze sdružení Stará osada – Židenice. Rozhodování soudu naposledy trvalo rok. A je pravděpodobné že na stejnou dobu zastaví přípravu nádraží i tentokrát.

Ekologové si v pondělí připsali také dvě drobná vítězství. Nejdříve brněnští zastupitelé odmítli podat ústavní stížnost na zrušení územního plánu se silnicí R43 a následně ministr dopravy Vít Bárta oznámil kvůli nedostatku peněz přerušení všech rozpracovaných staveb na železnici. V nedohlednu tak jsou další etapy nového brněnského odstavného nádraží. Ta první přitom skončila letos v květnu.