VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odsunuté nádraží: levnější o 4 miliardy

Brno-  Nejlevnější varianta přestavby brněnského železničního uzlu? Ta s odsunutým nádražím. Tedy alespoň podle předběžných výsledků takzvané studie proveditelnosti, která posuzuje jednotlivé projekty. Oproti nádraží v centru má být stavba uzlu v odsunuté poloze o čtyři miliardy korun levnější. Zastánci nádraží v centru ovšem s výsledky studie nesouhlasí. A upozorňují na to, že jejich variantu bude Správa železniční dopravní cesty teprve zpracovávat.

17.6.2012 28
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

O předběžných výsledcích studie informoval náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Nádraží v poloze blíže k řece Svratce má stát osmnáct a půl miliardy. Nádraží v centru skoro třiadvacet miliard," upozornil Kotzian.

Jeho informace potvrdil i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota. „Ve studii posuzujeme tři varianty. Nulovou, která řeší zachování současného stavu. Druhá se zabývá nádražím v odsunuté poloze a třetí v současné poloze," sdělil Drvota.

Představitelé koalice Nádraží v centru ovšem výsledky považují za zkreslené. „Variantu nádraží v centru, kterou v současnosti železničáři posuzují, vyprojektovala společnost Sudop Brno spolupracující s městem. S naším projektem nemá vůbec nic společného. Připadá nám, že je udělaná tak, aby byla co nejdražší," uvedl zástupce koalice Matěj Hollan.

Návrh aktivistů má stát maximálně deset miliard. „Do této částky se vleze základní část rekonstrukce nádraží včetně rozšíření kolejiště. V současnosti ministerstvo dopravy náš návrh hodnotí, aby ho mohlo zařadit do studie proveditelnosti," zdůraznil Hollan.

Železničáři jednání o návrhu koalice potvrdili. „Pokud ministerstvo kladně rozhodne, zařadíme ji. A posoudíme její efektivnost spolu s ostatními," řekl mluvčí Drvota. Dodal, že studie má být hotová příští rok.

I přesto město nadále podporuje odsunuté nádraží. „Nádraží v centru je dražší, neumožňuje komfortní přestupy, zavádí autobusy s jejich výpary do centra, neodstraňuje bariéry a znamená několik let vážných dopravních omezení při výstavbě," zdůraznil Kotzian.

Zároveň přiznal, že i když bude odsunuté nádraží stát místo původně uvažovaných dvaceti miliard jen osmnáct a půl, neurychlí to zisk peněz na jeho stavbu. „Nejdůležitější je získat územní rozhodnutí. To může být příští rok. A pak v Evropě vyjednat zařazení nádraží mezi prioritní evropské uzly. A získat tak dotace. Pokud se to podaří, je reálné začít stavět v roce 2018," řekl náměstek.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka má Brno stále šanci, že se mezi evropské priority dostane. „Evropská komise si vyžádala informace o obou projektech v odsunuté i přisunuté variantě. A bude se rozhodovat. Nejdůležitější teď je, aby se v Brně dohodli, kde nádraží chtějí," konstatoval Novák.

Některé lidi z Brna už tahanice o nádraží unavují. „Kdyby se politici a ekologové pořád nehádali, mohli jsme už nádraží mít. Pro mne by asi bylo pohodlnější v centru," řekl například Karel Krejčí.

varianty polohy

Nulová varianta

- zachování současného stavu, znamená i přesto investici několika miliard do oprav

Nádraží v odsunuté poloze

- nádraží v oblasti Jižního centra, za autobusovým nádražím Zvonařka, stát má 18,5 miliardy

Nádraží v současné poloze

- nádraží v centru navržené společností Sudop Brno pracující na projektu Europoint Brno, stát má 23 miliard

Nádraží u Nových sadů

přestavba nádraží v centru soustředěná především k Novým sadům. Stát má do deseti miliard, ovšem bez navazujících staveb

Autor: Petr Jeřábek

17.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Krajský rozpočet je přebytkový, dvě miliardy míří na opravy silnic a dopravu

Showroom, za který architekti Chybík a Krištof dostali ocenění.

Dům z židlí zaujal porotu. Chybík a Krištof získali prestižní cenu

Soud propustil Rusa obviněného ze znásilnění nezletilé. Vyhoštění platí

Brno - Znovu bude svobodně chodit, ale ne na českém území. Soud propustil z vazby pětašedesátiletého Rusa Valeriye Lebedeva, který podle obvinění v roce 2011 a 2012 čtyřikrát znásilnil patnáctiletou dívku. Kvůli jejímu pronásledování a ukradení osobních materiálů však nesmí muž vstoupit pět let na území České republiky a dostal dvouletou podmínku. Rozsudek je zatím nepravomocný. 

Klubovna i rozhledna. Brňané rozdělili miliony z participativního rozpočtu

Brno /INFOGRAFIKA/ - Šestnáct z čtyřiaosmdesáti návrhů v projektu Dáme na vás dostane peníze z rozpočtu. Získaly nejvíce hlasů Brňanů. Studie na bezpečnou stezku pro chodce a cyklisty, která propojí Žebětín a Bystrc s Kohoutovicemi. Návrh, který v hlasování projektu Dáme na vás Brňany zaujal nejvíce. Hlasování skončilo v noci na čtvrtek. Lidé podpořili také třeba stavbu rozhledny v oboře Holedná. 

Sexistické prasátečko: anticenu získal vtip se souložícím párem na stole

Brno /FOTOGALERIE/ – Vítězný vtip, který ponižuje ženy. Anticenu Sexistické prasátečko organizace Nesehnutí letos získal facebookový příspěvek Free Radia, který označila za nepřijatelný naprostá většina hlasujících. „Dvaadevadesát procent lidí označlo za nepřijatelný obrázek souložícího páru na pracovním stole, který hlásal větu Cesta k úspěchu nemusí být složitá,“ popsala za organizátory Kristýna Pešáková.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT