Je to plán společnosti Brno New Station Development na modernizaci současného nádraží bez přestavby železničního uzlu.

O záměru informoval Brněnský deník Rovnost předseda představenstva společnosti Radek Konečný. „Zpracováváme projekty na zkvalitnění služeb v nádraží ve stávající poloze. Počítáme totiž s tím, že v příštích patnácti až dvaceti letech nedá stát peníze na jeho přestavbu v jakékoliv poloze,“ řekl Konečný. Jeho společnost má nádraží do roku 2048 pronajaté.

Kromě dalších oprav stávající nádražní budovy plánuje společnost i stavbu nové. „Bude v ní odbavovací hala, nebo alespoň nové čekárny, které vytvoří cestujícím kultivované zázemí. Samozřejmě také obchody a služby,“ slíbil Konečný. Budovu jeho společnost chystá vedle pošty v místě současného pátého nástupiště.

Cestující plán považují za rozumný. „Nádraží je teď spíš základna bezdomovců, občas tam i poletují holubi. Pokud se to zlepší, budu jen rád. Stánků na pátém nástupišti nelituji,“ myslí si Zdeněk Válek.

Brno New Station Development hodlá na nádraží utratit půl druhé miliardy. „Spolupracovat při tom budeme s jednou mezinárodní společností provozující desítky nádraží po Evropě,“ řekl Konečný. Jméno partnera si ovšem zatím nechal pro sebe.

Podle ekonoma společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského může záměr investorů vyjít. „Lze předpokládat, že se tímto směrem bude rozšiřovat centrum města. Je to tedy atraktivní lokalita. Ale i zde bude podobný projekt vystaven konkurenci,“ upozornil Moravanský.

Developeři chtějí už letos začít s přípravou první etapy obnovy nádraží. Bude jí stavba podzemního parkoviště v místě starého autobusového nádraží v Benešově ulici. „Využijí je lidé cestující na vlak autem. Na povrchu pak bude klidný park. Pro autobusy jsme ochotní postavit nové nádraží na Malé Americe,“ nastínil Konečný.

Staré nádraží využívají především autobusy Student Agency. Majitel firmy Radim Jančura nemá s přesunem problém. „Budu jezdit odkudkoliv. Zvláště když vznikne pohodlný přestup na vlak. Je to lepší řešení než Zvonařka,“ uvedl Jančura.

Rezervovaní jsou k plánu aktivisté z koalice Nádraží v centru. „Idea podzemního parkování u Grandu je dobrá. Ale ostatní budovy nelze chaoticky stavět kde investor chce. Nádraží je na tom dopravně tak, že je nutná jeho co nejrychlejší celková modernizace. My jsme dokázali, že její provedení v současné poloze bude stát deset miliard, tedy jen polovinu toho, co odsunuté nádrží,“ uvedl zástupce koalice Matěj Hollan. Upozornil přitom, že na přestavbu v odsunuté poloze město ani po letech nemá ani peníze ani územní rozhodnutí.

Podle Konečného je investorům jedno, kde nádraží bude. „Využití našich budov zůstane stejné,“ řekl.S tím ale nesouhlasí brněnský architekt Osamu Okamura. „Hlavní hodnotou nádraží je jeho dopravní role, ne budovy,“ myslí si Okamura.

Naopak město Brno se k plánům developerů nevyjadřuje. „Nemohu hodnotit podnikatelské aktivity, k nimž neznám detaily. O záměru vím jen neoficiálně,“ uvedl náměstek primátora Robert Kotzian.