VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osud hlavního nádraží nyní visí hlavně na lobbistech

Brno /ANKETA/ – Čekají nás rozhodující okamžiky v boji o získání peněz na přestavbu brněnského železničního uzlu a tím i vlakového nádraží. Proto musíme nasadit všechny páky k prosazení zájmů Brna.

12.5.2012 22
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

To je důvod, proč brněnští radní najali soukromou společnost, která má v bruselském sídle Evropské unie lobbovat za zařazení Brna mezi prioritní evropské dopravní uzly. V plánech unie doposud chybí.

Mezi zájemci o zakázku vybralo Brno společnost BXL Consulting, jejímž spolumajitelem je bývalý eurokomisař Pavel Telička. „Budou nám radit, co máme dělat pro to, abychom Brnu zajistili odpovídající pozici na dopravní mapě Evropy. Kromě toho očekávám, že budou dělat to, čemu se říká lobbing," řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Poloha vedlejší

Nejproblematičtější bod přestavby, tedy otázka polohy nádraží, ovšem zatím zůstává stranou. Město ji nebude s unií vůbec řešit.
Společnost dostane 1,2 milionu korun. Částka obsahuje šest měsíčních paušálů po 168 tisících korunách. V nich jsou veškeré náklady včetně cestovného.

Smlouva stanovuje také cílovou odměnu sto osmdesát tisíc za to, když se v návrzích unie promítnou zájmy Brna. „Tedy že město bude uzlem hlavní páteřní dopravní sítě TEN-T. A projekty modernizace železničního uzlu Brno a modernizace trati z Brna do Přerova budou zařazeny k projektům podpořeným mezi roky 2014 a 2020," vypočetl  podmínky Kotzian.

Podle jednatele poradenské společnosti Petra Ježka má Brno slušnou šanci uspět. „Rozhodovací proces ale ještě v plné síle nezačal," upozornil Ježek. Kdo Brnu nejvíce konkuruje, prozradit nechtěl. „To projednáme s klientem. Veřejně by to nebylo taktické," podotkl Ježek.

Brno předpokládá, že z Evropy může získat až polovinu z potřebných dvaceti miliard. Zbytek je ochotný doplatit stát. „Pokud nádraží peníze z unie získá, jsme připraveni se na tom podílet. Naopak rekonstrukce bez těchto peněz je v nejbližších letech nereálná," řekl mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák.

Podle náměstka primátora Kotziana bude soukromá firma za Brno lobbovat vůbec poprvé. „Nevím o tom, že by město podobných služeb v minulosti využilo," řekl.

Kraj zatím ne

Na jižní Moravě je to ojedinělé rozhodnutí. Podobných služeb například Jihomoravský kraj ještě nevyužil. „Žádnou poradenskou firmu  nevyužíváme. V Bruselu máme ofi-ciální zastoupení," konstatoval mluvčí kraje Jiří Klement.

Snaha prosadit brněnské nádraží v Evropě pomocí lobbistů má podporu i v opoziční TOP 09. „To, že město řeší, jak zůstat důležitým dopravním uzlem v Evropě, je samozřejmě dobrý krok. Ale připadá mi, že přichází až pět minut po dvanácté," řekl brněnský předseda strany Jaroslav Kacer.

Kritičtější byl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. „Brno nikdy ze základní sítě pro osobní dopravu nevymizelo. Není nám proto jasné, co vlastně má Teličkova společnost v Bruselu prosazovat," řekl Hollan.

Autor: Petr Jeřábek

Má smysl platit lobbisty kvůli nádraží v Brně?

ANO

31 %

NE

69 %

Hlasovalo: 173

Anketa byla ukončena

12.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Matěj Hollan.
2

Debata politických rivalů táhne. Kapacitu sálu zaplnily rezervace

Příprava nových obchodů před bohunickou nemocnicí.
1 8

Pro milion pacientů otevřou před nemocnicí nové obchody. Bez smažených jídel

Hromadné nehody a dlouhé kolony. Řidiče potrápily namrzlé silnice

Jižní Morava - Drobné srážky, pomačkané plechy, ale i hromadné nehody komplikující hustou pondělní ranní dopravu. Auta se srazila v Brně v Hradecké ulici ve směru od města na Svitavy i ve směru do centra. U Černé Hory na Blanensku se srazila čtyři osobní a jedno nákladní auto. Policisté tak musí odklánět dopravu na Blansko, ve směru od Brna začíná objížďka už u Lipůvky. Řidiči tam proto musí počítat s dlouhými kolonami.

ONLINE ROZHOVOR: Ptejte se ředitele Českého rozhlasu Brno Jaromíra Ostrého

Jižní Morava – Před čtyřmi lety se vrátil do Brna z pozice šéfredaktora Dvojky Českého rozhlasu. Jako ředitel Českého rozhlasu Brno má za sebou čtyři roky bez přestávky a teď právě pracuje na rozdělení brněnského a zlínského studia.

Otevře největší retro muzeum v republice. Sběratelem se stal při zařizování bytu

Brno - Přes deset tisíc předmětů z padesátých až osmdesátých let si lidé prohlédnou od dubna příštího roku v brněnském obchodním centru Futurum. Jedenatřicetiletý Radim Blaško tam chce otevřít jedno z největších retro muzeí tohoto druhu v České republice.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa padla 3:4. Body jí sebral 5 minut před koncem její bývalý útočník Kvapil

Brno – Nejhorší možný scénář pro Kometu, nejlepší pro Marka Kvapila. Ještě v dubnu s brněnským týmem slavil s pohárem pro vítěze extraligy, o sedm měsíců později zařídil bývalým spoluhráčům jejich třetí porážku v řadě. Kometa padla v Liberci ve 23. kole soutěže 3:4. „Bylo to super. Ve finále je ale jedno, jestli šlo o gól proti Kometě nebo komukoliv jinému, podstatné jsou tři body,“ těšilo dvaatřicetiletého útočníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT