Vážení čtenáři, hlasujte v nové pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve středu ve 20:00, najdete ve čtvrtečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Rychlodráha. Ta měla spojit současné nádraží v centru Brna s novým nádražím v odsunuté poloze. Vedení města ji ale v úterý definitivně zamítlo. Koalice je ještě ochotná o ní jednat, ale už jen jako o samostatném projektu, ne jako o součásti odsunu vlakového nádraží.

Odmítnutí kritizuje náměstek brněnského primátora za Stranu zelených Martin Ander. „Sociální demokraté jasně řekli, že je pro ně původní návrh mrtvý. Jejich představa samostatné stavby je ale naprosto nesmyslná a neproveditelná. A v budoucnu přinese městu jenom obrovské problémy,“ rozčílil se v úterý Ander.

Brněnský primátor a sociální demokrat Roman Onderka s ním nesouhlasí. „Pokud by to mělo být tak, jak navrhují zelení, zdrželo by to přestavbu nádraží o pět i více let. Navíc by to zablokovalo dotace z Evropské unie, což si rozhodně nemůžeme dovolit,“ vysvětlil Onderka důvody rozhodnutí.

Koalice se znovu sejde pozítří a navrhne, jak postupovat dál. „K původní představě rychlodráhy se už určitě nevrátíme,“ zdůraznil primátor. Ander je k pátečnímu jednání hodně skeptický. „Moc nevěřím tomu, že se dohodneme. Máme vymyslet, jak zachovat provoz na stávajícím nádraží v centru města, ale bez rychlodráhy to nepůjde. A žádnou geniální myšlenku neočekávám,“ řekl náměstek.

Podle opozičního zastupitele Lea Venclíka z ODS neměla rychlodráha už od svého začátku moc velké šance, že skutečně vznikne. „Upozorňovali jsme na to loni. Bylo jasné, že na ni prostě nebudou peníze,“ uvedl Venclík. Ten vidí celý problém jako snahu zelených neztratit tvář před jejich voliči. „Naslibovali zachování nádraží v centru. Pak hlasovali pro jeho odsun a potřebovali si to nějak obhájit, tak vymysleli rychlodráhu,“ je přesvědčen Venclík.

Přečtěte si komentář Tomáše Hermana: Nádraží jako strašák

Přestavbu železničního uzlu Brno zajišťuje Správa železniční dopravní cesty, která souhlasí s návrhem ČSSD. Ředitel správy Jan Komárek se v úterý k problému nevyjádřil.

Ander je přesvědčen, že správa nemá vůli zabývat se jakýmikoliv změnami v projektu. „Přitom si je nevymýšlíme pro sebe, mají prospět cestujícím. Státního investora to nezajímá, on jen staví koleje a o zbytek se nestará,“ kritizoval instituci Ander. Podle něj by měl primátor na státního investora více tlačit. „Ještě pořád jsme ve fázi, kdy je všechno důležité jen na papíře, takže se to dá změnit,“ vysvětlil důvod své snahy Ander.

Myšlenku nádraží bez rychlodráhy kritizuje i opoziční zastupitel za Brno­-střed Svatopluk Bartík. „Je to jako kdybyste postavili ranveje na letišti, ale neudělali odbavovací halu. To je přece nesmysl. A stejný nesmysl je udělat odsun nádraží bez potřebné navazující dopravy,“ zastal se náměstka Bartík.

Peníze na rychlodráhu podle něj zastupitelé od unie nezískají. Ani na přesun nádraží. Museli by výrazně změnit podobu projektu. „O dotace z unie budou žádat marně. Jsem si stoprocentně jistý, že to Brusel neschválí. A náš rozpočet to sám neunese,“ předpověděl Bartík.

Přestavba železničního uzlu Brno je jednou z nejdiskutovanějších staveb na území města. Podle architektonické soutěže z roku 1934 bylo už tenkrát potřeba nádraží přesunout, protože nedostačovalo rozvoji města a dopravy. Proti odsunu se však stále ozývají hlasy politiků i Brňanů.

MARKÉTA FORRÓ