DANIEL DVOŘÁK

Jeho dílo je obdivováno, přestože provokuje své posluchače kontrasty námětů i svým tvůrčím vývojem, v němž záhy překročil hranici tradičních představ o hudební tvorbě. Našel svůj „hudební výraz“, kterému se dnes obdivuje celý svět, a dospěl v něm k nenapodobitelné originalitě.

Janáčkova osobnost je neodmyslitelně spjata s Brnem. Prožil zde většinu života a jako neúnavný organizátor, dirigent a pedagog se zasloužil o zásadní rozvoj brněnského kulturního života, a ovlivnil jej tak na mnoho let dopředu. Celé jeho skladatelské dílo a především všech devět oper vzniklo v Brně.

S výjimkou Výletů páně Broučkových premiéry všech Janáčkových oper zazněly poprvé právě v brněnských divadlech, zpočátku ve skromných prostorách divadla na Veveří a posléze v reprezentativním Divadle na Hradbách. Když se v roce 1919 ujal vedení brněnského operního souboru dirigent František Neumann, vytvořil zde Janáčkovi takové zázemí, jaké skladatel ke své tvorbě potřeboval.

Současně položil spolu s režisérem Otou Zítkem základy k interpretační tradici, jež je dodnes ctěna umělci celého světa. Janáčkovy opery se staly trvalou součástí repertoáru brněnského divadla a na dílo Neumanna navázaly další mezinárodně uznávané dirigentské osobnosti, jako byli František Jílek či Václav Nosek. Z režisérů vzpomeňme například Oskara Linharta či Václava Věžníka.

I poslední desetiletí přineslo řadu vynikajících inscenací, ať již to bylo nastudování opery Věc Makropulos, uvedené při příležitosti 75. výročí, kdy v roli Emilie Marty vystoupila přední světová pěvkyně Gabriela Beňačková, či inscenace Její pastorkyně (Jenůfa) v režii Davida Pountneyho, jež vznikla v koprodukci s vídeňskou Státní operou a stala se jedním z vrcholů festivalu Janáčkovo Brno 2004.

Rovněž trojice oper Z mrtvého domu, Káťa Kabanová a Její pastorkyňa v režii Zdeňka Kaloče patří k vynikajícím inscenacím operního souboru Národního divadla Brno.

Věřím, že i pro festival připravovaná inscenace Příhod lišky Bystroušky bude zajímavým skloubením brněnské tradice, neotřelého pohledu anglických inscenátorů a dirigentského uchopení nového šéfa Janáčkovy opery Tomáše Hanuse. Ve dnech od 6. do 17. listopadu se Brno promění v kulturní metropoli evropských rozměrů, je však pravdou, že festival Janáčkovo Brno 2008 je jen malou splátkou města a jeho umělců vůči géniovi, v jehož hudbě zní život se všemi jeho krásami a podivnostmi a někdy i krutostmi, zlem a dobrem, smutkem, radostí, soucitem i smířením, ale především, jehož hudba je výsostným tvůrčím gestem ve své originalitě světově ojedinělým.

Autor je ředitelem Národního divadla v Brně