Kdyby si náš návrh přečetl, zjistil by, že účinnost zákona by byla od prvního ledna 2009, takže by neovlivnila nadcházející volbu prezidenta, která proběhne začátkem roku 2008. O účelovosti návrhu tedy nemůže být řeč. Navíc předložená osnova ústavní novely je inspirována zejména vládním návrhem novely Ústavy z roku 2003. A v oblasti úpravy pravomocí prezidenta republiky zčásti také poslaneckým návrhem novely Ústavy z roku 1999 předloženým poslanci ČSSD a ODS a schváleným poslaneckou sněmovnou. Osobně jsem se podílel i na návrhu z roku 2002 a dodávám, že ČSSD navrhovala přímou volbu prezidenta již v roce 1992 ve vlastním návrhu Ústavy tehdy vznikající České republiky.

Přímá volba prezidenta republiky významně zvyšuje legitimitu tohoto ústavního orgánu. Podle platné ústavní úpravy je mandát prezidenta legitimován jen nepřímo – prostřednictvím parlamentu. Už to činí výběr kandidátů i samotnou volbu závislou výhradně na vůli parlamentních politických stran, respektive na jejich dohodách.

Díky přímé volbě však může být předpokládaná nadstranickost hlavy státu posílena odlišným zdrojem legitimity jeho úřadu. Přímá volba tak může přispět k větší nezávislosti hlavy státu na momentální vůli vedení politických stran a k upevnění demokratického vědomí občanů, kteří – jak je to patrné z nízké volební účasti u všech voleb do zastupitelských sborů – mnohdy ztrácejí naději, že mohou ovlivňovat věci veřejné. Přímá volba prezidenta by tak posílila důvěru občanů ve stát a jeho instituce. Dlouhodobě si ji většina lidí přeje. Inspirací může být řada demokratických států, například Rakousko, Irsko, Island, Finsko, Portugalsko, ale i Slovensko, Polsko, Chorvatsko či Rumunsko.

Předkládaný návrh neusiluje o zásadní omezení pravomocí prezidenta republiky. Pravomoci podle Ústavy dělají totiž z prezidenta republiky skutečně svébytnou instituci, zcela autonomní na vůli vlády. Pan Balík se zmiňuje o ceremoniálních pravomocích prezidenta. Má tím na mysli, že jmenování ústavních soudců, předsedy Nejvyššího správního soudu či členů bankovní rady ČNB jsou jen pouhou ceremonií? S tím nemohu souhlasit. Všechny zmíněné instituce jsou významné. Například bankovní rada ČNB má klíčový vliv na vývoj ekonomiky v naší zemi, Ústavní soud hraje důležitou roli nejen v legislativním procesu, ale je často i posledním místem, kde hledají občané spravedlivé rozhodnutí.
Jsem připraven přijmout kritiku, bude-li na místě. Bez znalosti věci je to ale ztráta času a škoda papíru.

Autor je předseda parlamentního Poslaneckého klubu ČSSD

Polemika: Přímá volba prezidenta - díl třetí

Původní komentář: Přímá volba a hra se sirkami