Hodnocení se netýká pouze samotné výše cen, ale i kvality nabízených výrobků v porovnání s našimi zejména západními sousedy.V České republice se tak i přes slabší kupní sílu nabízejí v řadě případů výrobky za vyšší ceny, než v západních zemích. Vyšší ceny a nižší kvalita ale mají mnohdy své opodstatnění, které lze vysvětlit pomocí celé řady faktorů počínaje například našimi vlastními spotřebitelskými zvyklostmi, výší mzdových nákladů, vývojem cen na světových trzích, změnami směnného kurzu, státními regulacemi a konče vlastními strategiemi podniků.

Mezi nejdražší výrobky, ve srovnání se západem, lze počítat spotřební elektroniku a oblečení. Na druhém konci, tedy v oblasti relativně nižších cen, jsou služby, které těží z nízké úrovně pracovních nákladů. Nicméně postupné zvyšováním mezd směrem k západním hodnotám bude mít za následek i sbližování cen ve službách. Na vyšší ceny výrobků je nutné se v prvé řadě podívat z pohledu jejich prodejců, jejichž primárním cílem není nabízet drahé a méně kvalitní produkty, ale za tímto stavem stojí především jejich reakce na spotřebitelské zvyklosti v České republice. Nemůžeme požadovat stejně kvalitní a levné výrobky, pokud se spotřebitelsky nechováme jako naši západní sousedé a nedosahujeme také jejich kupní síly, která paradoxně spíše působí na zlevňování nabízených výrobků.

Nejtypičtějším příkladem je obchod s oblečením, kde funguje sezónnost a faktor značné změny módních trendů, jinými slovy oblečení se rychle „kazí“. V západních státech jsou totiž lidé zvyklí reagovat pružněji na změny v módních trendech a častěji obměňují kolekci než je zvykem u nás, na západě existuje větší obrat v prodejích nových kolekcí. Obchodníci pak mohou nasadit lepší ceny (i slevy) a větší výběr, protože mají větší jistotu, že danou kolekci uplatní. Dalším faktorem je větší zacílení na určitou skupinu obyvatel, velké obchodní řetězce na západě nabízejí různé druhy zboží, cenově i kvalitativně odlišené, podle kupních zvyklostí a kupní síly zákazníků. V regionech s vyšší kupní silou si řetězce mohou dovolit nabízet například populární bioprodukty za daleko nižší ceny než v oblastech s nižšími příjmy, protože mají větší jistotu uplatnění.

Vyšší ceny spotřební elektroniky a oblečení jsou závislé na chování spotřebitelů a prodejci pouze reagují na jejich zvyklosti a nabízejí výrobky za ceny a v kvalitě, kterou spotřebitelé opravdu koupí. Pochopitelně spolu s doháněním západních ekonomik se dočkáme také sbližování cen výrobků a jejich lepší kvality.

Autor je finanční analytik společnosti Cyrrus