Jaroslav Štěpaník

Jestliže kompetentní osoba na stanici technické kontroly při zevrubné prohlídce nazná, že vozidlo není v pořádku, nekompromisně je do doby odstranění závažných závad vyřadí z provozu.

Pro majitele taková událost není ničím příjemným, jde však o nutné opatření, které chrání ostatní uživatele silničního provozu.Většina řidičů s čerstvou nálepkou a s peněženkou odlehčenou o poplatek vyjíždí z „estékačky“ s příjemným vědomím, že má na nějaký čas od další povinné technické prohlídky pokoj. Šťastný majitel vozu, řidičského oprávnění a čerstvého osvědčení o technické způsobilosti vyjíždí na silnici a může se oddat pocitu radosti z jízdy. Tedy namísto oddání se radosti nebo něčemu podobnému, měl by dbát zvýšené opatrnosti, neboť v případě, že viník nehody není tak docela jistý, platí pravidlo o nepřizpůsobení jízdy řidiče stavu vozovky.

Otázka, kdy už vozovky budou konečně přizpůsobeny stavu mého vozidla, je jen nevinnou aforistickou legráckou. Vážně se ale možno ptát, zda by na stav vozovek neměl být kladen stejně přísný a potřebný metr, jaký je užíván při kontrole motorových vozidel. Některé silnice by technickou kontrolou sotva prošly. Počet nehod, i těch se smrtelnými následky, přes všechna opatření narůstá. Většinou jsou na vině skutečně řidiči a způsob jejich jízdy. Proč ale kupříkladu některé vozovky stále postrádají patníky s odrazovými sklíčky, které zvyšují bezpečnost za noční jízdy? Proč není povinností, aby každá vozovka měla jasně vyznačeny krajnice a středovou čáru? I to zvyšuje bezpečí jízdy za šera a v noci. Ohroženi přitom často bývají i cyklisté a chodci.

Proč se u vozovek s krajnicemi zapomíná na údržbu úzkého pruhu, který může být využíván cyklisty a pomalejšími jednostopými vozidly – mopedy, skútry? Jestliže na takovém vozidle kličkujete mezi výmoly a hrby, zařadíte se raději před krajnici. Provoz se zpomalí a nebezpečí narůstá. Mnohé vozovky by pro svůj současný stav technickou kontrolou prostě neprošly. Některé by po takové kontrole musely být neprodleně vyřazeny z provozu. Smrtonosnou a nejfrekventovanější dálnici z Brna do Prahy a zpět by příslušná STK musela jednoduše a neprodleně vyřadit z provozu.

Radost z jízdy už dávno zmizela. Zavedením technických kontrol vozovek by zmizelo i to, po čem dosud nutno jezdit. Jeden z největších problémů současnosti by tak byl konečně úspěšně vyřešen.

Autor je psycholog a publicista