Dopravní zácpy, uštvané tváře, nadité tašky a prázdné peněženky. Počasí obvykle tyto výjevy pochmurně rámuje. Sníh bývá jen zřídka, vlhko, bláto a lezavá zima často.

Že se atmosféra Vánoc vytratila, jsou však banální stesky. Koneckonců, všechen ten předchozí shon pak dá o to víc vyniknout Štědrému dnu. Je to jako když člověk po namáhavém výstupu zdolá vysokou horu, rozhlíží se a vychutnává si ten slavnostní pocit. Těch pár hodin stojí za všechnu tu námahu právě svojí výjimečností.

Ovšem lidé si to stále více ulehčují. Místo kapra si mnozí pořídí pěkně naporcovanou rybu bez kostí, místo stromečku umělohmotné pometlo, s cukrovím se nemažou a koupí si výrobky potravinářského průmyslu. Je jen otázkou času, kdy ze sebe s pomocí specializovaných firem setřesou asi nejnáročnější vánoční úkol. Vybrat a sehnat dárky, které ty druhé opravdu potěší a utkví jim v paměti jako vzpomínka na blízkého člověka.

Dárek by totiž měl být radostí i pro člověka, který ho dává. A to není lehké. Jestli někdy vzniknou podobné firmy, budou potřebovat psychology, kteří přesně zjistí, co se obdarovávanému nejvíc líbí. A perfektní logistika pak zbaví lidi nepříjemných chvil v automobilových kolonách a nacpaných obchodech.

Dostatek informací už je ostatně i dnes, a to na internetu. Stačí porovnat, jaké stránky dotyčný vyhledává, co ho nejvíc zajímá. Pro výběr vhodného dárku jsou to vynikající informace. A pak už prostě stačí vše jednoduše přes web objednat.

To bude ovšem pro atmosféru Vánoc poslední drtivý úder. Takže si važme toho, co teď máme. Bude hůř.