VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krajské volby: ČSSD potřetí

KOMENTÁŘ - Ačkoli do příštích krajských voleb zbývá více než rok, jsou už nyní výrazným vnitrostranickým tématem ve všech velkých politických stranách. Chystají se primární volby a s nimi patřičné hlasovací koalice pro podporu toho či potopení onoho kandidáta.

17.9.2007
SDÍLEJ:

Stanislav BalíkFoto: ARCHÍV

Nenastane-li něco nepředpokládaného, budou krajské volby 2008 velkou zkouškou přinejmenším pro předsedy tří politických stran – Topolánka, Čunka a Paroubka.

Zatímco od prvních dvou budou jejich spolustraníci očekávat potvrzení pozic či alespoň co nejmenší ztrátu, Paroubek nutně potřebuje výrazný úspěch. Až dosud žádné volby nevyhrál; bude tak mít příležitost toto své prokletí zlomit. Samotná sociální demokracie krajské volby také nikdy nevyhrála, dokonce ani jednou neskončila na některém z prvních tří míst. Třeba to napotřetí vyjde.

Hlavní příčina sociálnědemokratické krajské slabosti leží na začátku devadesátých let. Zatímco do ODS přecházela velká část starostů zvolených za Občanské fórum, ČSSD svůj velký politický sen teprve začínala snít. Do pozice vlivné, ba na jistý čas nejvlivnější, strany vyrostla v polovině devadesátých let vlastně pouze na úrovni centra, na nižší úrovni byla a stále je institucí slabou.

V komunálních volbách v roce 1994, které ODS vyhrála a dostala se do vedení velké části středně velkých a velkých měst, zůstala sociální demokracie zcela neviditelná. Ze starostenských postů dvě stě pěti největších měst jich obsadila patnáct, zatímco ODS o téměř sto víc. O čtyři roky později se tento rozdíl snížil na hodnotu dvaaosmdesát ku třiceti, přesto zůstal propastný.

Když se pak v roce 2000 sestavovaly kandidátky pro první krajské volby, neměli sociální demokraté z čeho brát. Své nejschopnější lidi měli ve vládě, sněmovně a na ministerstvech – a další neměli. I proto přišla studená sprcha v podobě čtvrtého místa.
O čtyři roky později nebyla situace jiná, a proto byl i přes nákladnou předvolební kampaň, v níž se tehdejší premiér svěřoval, že to myslí upřímně, obdobný i výsledek. Uvidíme, zda se v roce 2008 něco změní. ČSSD bude v té chvíli zřejmě poprvé opoziční stranou, což by jí mohlo nahrávat. V současné době nemá ale jediného hejtmana a je zastoupena jen ve řech krajských radách.

Jejím velkým handicapem oproti ODS bude poloviční počet členů – vybírat může z výrazně skromnější nabídky. Co se počtu starostů větších měst týče, je to pro ni snad největší omezení. Z dvou set jich nemá ani dvacet, zatímco ODS o sto víc. Na nižší než parlamentní úrovni se jí tak tragicky nedostává osobností. I proto není nápad s Davidem Rathem a dalšími parlamentními politiky coby krajskými lídry až tak zcestný, jak na první pohled vypadá.

Autor působí v Centru pro studium demokracie a kultury

17.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravu na D1 zastavily hromadné dopravní nehody.
AKTUALIZOVÁNO
7 7

Sněhová kalamita v Brně: hromadné nehody blokovaly D1 více jak tři hodiny

Ilustrační fotografie.

Řidiči dostanou přidáno. Odbory se dohodly s vedením dopravního podniku

Brněnské vrcholové sportovní kluby si rozdělí přes šedesát milionů

Brno – Na služby maséra, psychologa, fyzioterapeuta či pronájem sportovišť získají letos brněnské kluby vrcholových sportů více než šedesát milionů korun. V úterý doporučili brněnští radní schválit částku městskému zastupitelstvu.

Omezení aut před nádražím se odkládá na duben. Přípravy brzdí připomínky

Brno – Zklidnění přednádražního prostoru se odkládá. Původně měla podle brněnského náměstka pro dopravu Matěje Hollana platit dopravní omezení od ledna. Kvůli velkému množství připomínek však dopravu přeorganizují nejdříve od dubna.

Rodiče se neshodli a dívku do školy nezapsali. Zastal se jí Ústavní soud

Brno – Dívky, která se po několika dnech ve školní lavici vrátila zpět do školky, se v úterý zastal Ústavní soud. Případ provázelo několik soudních jednání poté, co se odloučení rodiče dívky nedohodli, zda má dítě chodit do brněnské nebo olomoucké základní školy.

Dopravní podnik prodává tramvaje RT6N1. Kvůli technickým obtížím je nevyužíval

Brno - Jedenáct let stály ve vozovnách, potom pár let i přes technické závady jezdily a teď je mají získat noví majitelé. Brněnský dopravní podnik prodává dva tramvajové vozy typu RT6N1, které byly dlouhodobě problémové.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>